Publicat el Dimarts, 11 Juny 2013 16:52 Escrit per Ajuntament de Banyoles
L’Ajuntament de Banyoles, amb la col•laboració de l'Organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona, Dipsalut, ha instal•lat 7 desfibril•ladors fixos a la ciutat, en el marc del programa “Girona, territori cardioprotegit”, l’objectiu del qual és facilitar una resposta ràpida en cas d’aturada cardíaca.
S’han instal•lat al Casal de la Gent Gran, al Club Natació Banyoles, a l’Estadi municipal Miquel Coromina i Moretó, al Centre de tecnificació i formació esportiva de la Farga, al camp de futbol vell i al pavelló municipal de la Draga i de Can Puig. Tots són emplaçaments considerats claus, ja que són molt concorreguts o perquè s'hi desenvolupen activitats considerades de risc.
Els desfibril•ladors estan ubicats a l'exterior per tal de ser accessibles a tothom les 24 hores i contenen les instruccions per utilitzar-los. Els aparells són automàtics i poden ser utilitzats per qualsevol persona. A més, estan connectats al Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM).
Vela al mercat per explicar-ho als ciutadans
Aquest dimecres 12 de juny al matí, a la plaça Turers, Dipsalut col•locarà una vela on es realitzaran activitats pràctiques sobre l’ús del desfibril•lador i es donarà informació a totes les persones que ho sol•licitin.
“Girona, territori cardioprotegit”
A Catalunya, cada any perden la vida entre 3.000 i 4.000 persones per mort sobtada cardíaca, és a dir, després que el cor –per un problema elèctric- deixi de bombejar sang. Afecta persones de totes les edats i sexes i és imprevisible. L’única manera de salvar qui la pateix és intervenint amb un desfibril•lador. Un aparell que dóna una descarrega elèctrica per tal que el cor torni a bategar normalment. Per recuperar la víctima sense seqüeles és vital utilitzar el desfibril•lador en els primers minuts de l’aturada.
Fins ara, però, aquests aparells només estaven disponibles en espais molt concrets i el seu ús quedava restringit a persones amb formació en la matèria. Per posar-los ben a l’abast de tothom i facilitar la ràpida intervenció en casos de mort sobtada cardíaca extrahospitalaris, Dipsalut impulsa el programa “Girona, territori cardioprotegit”. Consisteix en implantar una xarxa de fins a 650 desfibril•ladors automàtics d’ús públic a la demarcació de Girona. N’hi ha de fixes –situats dins de columnes- que s’instal•len a places, carrers, façanes d’equipaments... I de mòbils, que aniran amb els vehicles de les policies locals, vigilants municipals, protecció civil i altres equips d’emergències.