Canal Ajuntament

Llagostera. Llagostera vol democratitzar l'accés a la tecnologia i desenvolupar les habilitats digitals de tota la població

S’està creant un Centre de Recursos Tecnològics públic amb l’objectiu de formar a la població en habilitats digitals i robòtica i fomentar les vocacions tecnològiques dels estudiants i els joves

El projecte, batejat amb el nom de Llagostera 3.0, compta amb el suport i participació de Samsung, LEGO Education ROBOTIX, Editorial Vicens Vives, el Pla de Barris i la Secretaria de Telecomunicacions, Ciberseguretat i Societat Digital de la Generalitat de Catalunya. 

En el marc de les actuacions del Pla de Barris i amb la voluntat de fomentar i impulsar la programació robòtica i l’aprenentatge mòbil als centres educatius del municipi (Escola Puig de les Cadires, Escola Lacustària i Institut) l’Ajuntament de Llagostera ha posat en marxa el projecte Llagostera 3.0, amb l’objectiu de democratitzar l’accés a la tecnologia oferint eines i formació tecnològica a l’abast tothom.

Amb el projecte Llagostera 3.0 “Volem que Llagostera sigui un referent en l’àmbit de la tecnologia. La majoria de feines i eines que es faran servir en el futur més proper encara no s’han inventat i per això volem potenciar la formació en tecnologia i les habilitats digitals des de la base. Crear un ecosistema digital per permeti reduir les desigualtats i fomentar les vocacions tecnològiques, no només de l’alumnat en edat escolar, si no també dels pares, mares, professorat i de tot l’entorn”, tal com ha explicat Ramon Soler, regidor de Promoció Local  i Pla de Barris de l’Ajuntament de Llagostera.

La presentació del projecte ha tingut lloc aquest dijous a Llagostera on hi han participat Ramon Soler, regidor de Promoció Local de l’Ajuntament de Llagostera, l’alcalde Fermí Santamaria, Jaume Vicens de l’Editorial Vicens Vives, Ricard Huguet, director de LEGO Education ROBOTIX, Jesús Martín de Samsung Espanya i Jordi Puigneró, secretari de Telecomunicacions, Ciberseguretat i Societat Digital de la Generalitat de Catalunya.

Ramon Soler ha explicat que “el projecte Llagostera 3.0 neix de la planificació i és la suma del procés de participació ciutadana d’elaboració del pressupost municipal del 2017, el Pla de Barris i del Pla de Desenvolupament Local de Llagostera que, entre d’altres, basa en la formació i l’accés a la tecnologia, l’estratègia per reduir l’atur, retenir el talent jove i contribuir a la inserció laboral”. 

Per Jaume Vicens, la robòtica ha deixat de ser una matèria extra curricular aïllada fora de l’escola i reservada als nivells més elevats, per passar a formar part del dia a dia dels centres educatius des de l’educació inicial i de forma transversal a totes les àrees.

Els nous continguts de robòtica s’han dissenyat per treballar per reptes i potenciar les competències necessàries per encarar els nous temps. El projecte Llagostera 3.0 encaixa plenament amb la visió de com ha de ser l’ensenyament del futur i situa el municipi al capdavant de la innovació educativa del nostre segle. Aquest projecte pioner és, sens dubte, un referent a Catalunya i a la resta del món en l’àmbit de la robòtica educativa

En aquesta mateixa línia, Ricard Huguet ha explicat que la col·laboració entre l’Ajuntament de Llagostera, els Centres Educatius i LEGO Education ROBOTIX en aquest projecte és un referent en el foment de les vocacions científiques i tecnològiques i en el desenvolupament de les habilitats i competències necessàries entre els joves. Aquesta iniciativa és un exemple de la col·laboració exitosa entre institucions i empreses que ens permet impulsar projectes generadors de valor per a la ciutadania.

En representació de Samsung Espanya, Jesús Martín, Key Account Manager d’Educació, ha declarat: “Iniciatives com la de Llagostera són un exemple del que nosaltres tractem de promoure com a companyia, la tecnologia com a vehicle transformador de la societat. En l’actualitat, el desenvolupament de les competències digitals és una prioritat, i és fonamental que seguim conjuminant esforços per posar les eines a l'abast de tots amb aquest tipus de projectes”.

Des de la Secretaria de Telecomunicacions, Ciberseguretat i Societat Digital de la Generalitat de Catalunya, Jordi Puigneró ha felicitat l'Ajuntament de Llagostera per aquesta iniciativa, "un exemple clar de com apostar des de l'administració pública i amb col·laboració privada perquè la tecnologia arribi i beneficiï tota la ciutadania". El secretari ha recordat que "l'atur al sector TIC és inferior al 5%, enfront el 15% de l'atur general" i que "una de les principals demandes amb què ens trobem és la manca de professionals TIC".  En aquest sentit, Puigneró ha reblat: "volem aprofitar aquesta oportunitat i ho estem fent".

L’aposta per la formació digital, la robòtica i el paper fonamental de les escoles

El projecte Llagostera 3.0 ha comptat amb el suport de tots els centres educatius de Llagostera. Des del mes d’abril s’han realitzat diverses reunions del grup de treball format per les regidories de Promoció local, Joventut i Educació i els responsables tècnics designats per l’Institut, l’escola Lacustària i l’escola Puig de les Cadiretes. L’objectiu és que partint de la feina feta i aprofitant les experiències en tecnologia de cada centre educatiu, es potenciarà l’aprenentatge a les escoles de primària per tal que tingui continuïtat en arribar al institut. El paper i la implicació de les escoles ha estat fonamental en aquest projecte i és un dels valors a destacar.

Cada centre podrà treballar i potenciar el seu projecte educatiu amb el coneixement dels diversos àmbits de la robòtica, l’aprenentatge mòbil i l’ús de les tauletes digitals, aprofitant el suport que dona la tecnologia i la plataforma educativa facilitada per Samsung.

El projecte també incorpora la formació del professorat per part de Samsung, LEGO Education ROBOTIX i l’Editorial Vicens Vives.

Compra de material amb pressupost participatiu

L’Ajuntament de Llagostera s’ha dotat d’un total de 81 robots educatius, 60 tablets, 9 ordinadors portàtils,  màquines i mecanismes motoritzats, sets d’energies renovables i sets de pneumàtica que  estaran a l’abast de tota la població que hi estigui interessada. Una part d’aquest material estarà disponible al centre de recursos i la resta es cedirà a les escoles Puig de les Cadiretes, Lacustària i Institut durant el curs escolar.

La compra d’aquest material didàctic i tecnològic ha suposat una inversió de 45.000 euros en la primera fase, 12.000 € dels quals, formen part del resultat de la votació popular realitzada durant el procés de participació ciutadana per a l’elaboració del pressupost municipal del 2017. Aquest opció va ser la més votada amb el 33,19% dels vots.

Centre de Recursos Tecnològics  de referència

Emmarcat dins el projecte Llagostera 3.0, s’ha habilitat una aula a l’Espai Cultural de la Casa de les Vídues, per convertir-lo en el Centre de Recursos Tecnològics que sigui un punt de referència. Per equipar aquest espai s’ha comptat amb la col·laboració de l’Editorial Vicens Vives i LEGO Education ROBOTIX que banda del material, oferiran diverses sessions formatives obertes al públic en general, amb la finalitat de mostrar el funcionament i les possibilitats dels robots dins i fora de les aules.

Aquest espai estarà obert a alumnes i a la població en general, per tal de poder ampliar i/o perfeccionar els coneixements adquirits als centres educatius. Un dels objectius del centre de recursos és trencar la dificultat d’accés a la tecnologia, ja sigui per motius de formació o econòmics.

El centre de recursos neix amb la voluntat de ser un element de cohesió social,  oferint formació i facilitant l’accés de tothom a la tecnologia, especialment a famílies amb dificultats econòmiques, que tindran al seu abast material tecnològic de primer nivell. 

La importància dels partners

L’Ajuntament de Llagostera vol agrair la implicació de l’Editorial Vicens Vives, LEGO Education ROBOTIX, Samsung i la Secretaria de Telecomunicacions, Ciberseguretat i Societat Digital de la Generalitat de Catalunya, per implicar-se en aquest projecte, tant pel que fa a l’accés al divers material que en forma part, com el suport  i l’acompanyament tècnic que estan duent a terme.

Imatge Llagostera 3.0    

Per identificar el projecte Llagostera 3.0, s’ha dissenyat un logotip que s’utilitzarà en totes les comunicacions i actuacions relacionades amb el projecte. El logotip combina un robot situat sobre una tauleta amb el nom que identifica el projecte utilitzant els colors blanc, vermell i negre de l’escut oficial de l’Ajuntament de Llagostera.  

Sobre Editorial Vicens Vives

Fundada el 1961 per Roser Rahola i Pere Vicens, en record de Jaume Vicens Vives, l’Editorial Vicens Vives és actualment capdavantera en el sector educatiu.

La seva forta aposta per la tecnologia i per la innovació pedagògica, ha portat l’editorial a liderar projectes com Edubook, plataformes educatives com Tiching i a impulsar la implantació de la robòtica escolar amb Dash & Dot a Catalunya, Espanya i Llatinoamèrica. Per tot això, l’Editorial Vicens Vives ha esdevingut un referent en la incorporació de les TIC al sector educatiu.

Sobre LEGO Education ROBOTIX

Amb més de 10 anys d'experiència, LEGO Education ROBOTIX promou i desenvolupa solucions educatives per a crear experiències d'aprenentatge úniques amb les què els joves aprenguin robòtica, programació i STEM, alhora que desenvolupen habilitats i competències com ara la comunicació o el treball en equip. A més a més, és col·laborador estratègic i educatiu del programa FIRST LEGO League impulsat per Fundació Scientia. 

Sobre Samsung Electronics Co, Ltd

Samsung Electronics Co, Ltd inspira al món i construeix el futur amb idees i tecnologies transformadores. La companyia està redefinint el món dels televisors, smartphones, wearables, tablets, electrodomèstics, sistemes de xarxes, memòries, sistemes LSI i solucions LED.

Per a més informació podeu visiteu la web Samsung Newsroom news.samsung.com

1498750317image1.JPG
1498750318image2.JPG
1498750318image3.JPG


Canal Ajuntament 2012 | Un projecte de NOTIDIG | redaccio@canalajuntament.cat | Avís Legal | 667732409

Top Desktop version