Blanes. Una macro-cobla amb 75 músics de La Principal de La Bisbal i del Col·legi Santa Maria celebra els seus 50 anys a Blanes

El concert celebrat al Teatre ha encetat els actes d'aniversari de la cobla blanenca, la primera infantil que es va crear arreu de Catalunya, i  per la qual han passat més de 500 músics

Blanes és una vila que sempre ha viscut la música amb especial intensitat, i una de les principals proves és que va ser aquí on es va crear fa més de 50 anys la Banda del Col·legi Santa Maria. Si el 2015 la vila va commemorar amb especial intensitat el primer segle de vida d'aquesta formació, enguany el què toca és fer-ho amb la formació que durant tot aquests anys ha anat compartint integrants amb la banda: la Cobla del Col·legi Santa Maria, de la qual n'han format part més de 500 músics.

Per encetat la commemoració d'aquesta efemèride, la millor manera possible ha estat organitzar un gran concert que es va allotjar el passat diumenge al Teatre de Blanes, ple de gom a gom per la gran família d'amics i simpatitzants d'aquesta mítica formació musical. L'acte va ser especial, no tan sols per la seva extraordinària duració 'més de tres hores, des de les 19 de la tarda fins gairebé 2/4 d'11 de la nit-, sinó per la qualitat i potència dels músics que van participar-hi.

Una celebració apadrinada fa 50 anys i ara per La Principal de La Bisbal

Abans que comencés la celebració, el president de la Banda i Cobla del Col·legi Santa Maria, Quim Hostench, va avançar quin seria el menú musical de la vetllada. La primera part la van centrar els músics de la Cobla La Principal de La Bisbal que, de a mateixa manera que van apadrinar als blanencs l'any 1967, els van tornar a acompanyar dalt l'escenari per compartir aquest moment de joia. Actualment dirigeix aquesta cobla Francesc Cassú.

La formació empordanesa de la qual n'és membre el músic Gerard Serrat, format a la cobla de Blanes, va interpretar sis peces: començant per Abraçada, de Conrad Saló; Blanenca, de Lluís Pujals; La gran il·lusió, de Ricard Viladesau; La màgia de les torretes, de Francesc Cassú; i Viladesau i el Mar d'Antoni Mas, un recull dels millors boleros de Ricard Viladesau. La seva intervenció es va tancar de manera brillant, amb la fantasia El carnaval de Venècia Arban, de Marcel Sabaté.

Una macro-cobla formada per 75 músics dalt l'escenari

Durant la segona part del concert d'aniversari es van poder escoltar diverses cobles dirigides per Jordi Sacristan i composades per músics que han format part de la Cobla del Col·legi Santa Maria al llarg dels 50 anys de vida. Tal com va explicar Quim Hostench, diumenge passat no hi van poder ser tots però ganes no en van faltar, perquè recorden molt bones experiències compartides que han anat deixant-los un bon grapat d'amics i amigues en cada època.

Fins a cinc cobles van anar compartint escenari per oferir entre dues i tres peces, majoritàriament sardanes. Tres d'aquestes cobles van tenir un especial significat, ja que encarnaven el futur i el present: la Cobla Infantil, que va interpretar En Cid Petit, i els músics que integren l'actual cobla. Aquests darrers van tocar tres peces especialment celebrades pels espectadors: Sabadell a la sardana, d'Enric Ortí; Mediterráneo, de Joan Manel Serrat; i Ball de Rams, de Josep Casas i Augé.

Precedint aquestes dues cobles, van actuar els més veterans, els músics més antics, que van aixecar igualment un càlid aplaudiment per part de la còmplice concurrència. Entre els seus intèrprets destacava la presència d'actuals membres de la VBella Banda 'que deu precisament el seu nom al seu origen comú a la Banda i Cobla del Col·legi Santa Maria-; el reconegut compositor i músic de tenora Jordi Molina; o bé l'actual director del Cor de Cambra Sota Palau, un dels únics components de la cobla original, Josep Maria Guinart.

Aquesta cobla va tocar dues peces emblemàtiques: Jovenívola, una sardana de Ricard Viladesau dedicada a la Cobla del Col·legi Santa Maria, i Comiat, de Joan Lluís Moraleda, que va ser primer premi del concurs de Santa Cecília de Lleida l'any 1988. El tancament d'aquesta segona part del concert va ser una formidable macro-cobla formada per tots els músics que havien estat actuant al llarg de la vetllada.

Estrena d'una peça de Jordi Feliu i homenatge a diversos integrants

Més de 75 instruments es van aplegar dalt l'escenari del Teatre de Blanes per oferir dues impactants peces. La primera va ser l'estrena de Bressol d'Il·lusions, composada especialment per a l'ocasió per Jordi Feliu i la segona la marxa sobre motius populars catalans La Santa Espina, de Joaquim Serra. Aquesta darrera interpretació, que va fer posar al púbic dempeus mentre es desfeia en aplaudiments, va posar un càlid punt i final a una vetllada inoblidable.

Abans que la formidable macro-cobla actués, es va retre homenatge a diversos integrants. En primer lloc als seus membres fundadors, a qui es va demanar que pugessin dalt l'escenari per lliurar-los un obsequi, recordant en especial a Vicenç Perxachs, que va morir l'any passat. També es va fer un reconeixement a la madrina de la cobla, Maria del Vilar Valls, així com a una persona que, sense ser músic, va ser anomenat músic honorífic pels propis integrants de la cobla. Es tracta de Dionís Riera, el xofer que els va acompanyar a recórrer molts països d'Europa.

Va ser durant aquest interludi quan Quim Hostench va avançar els dos següents actes commemoratius del 50è aniversari. D'una banda, l'exposició que es farà del 5 al 21 de maig a la sala Casa Oms, i de l'altra la inauguració de l'escultura al·legòrica Al músic, una iniciativa pendent d'ençà del 50è aniversari de la Banda del Col·legi Santa Maria. 1490356334Jordi Molina 2.jpg

1490356334Macro-Cobla Concert 50 Anys 1.jpg
1490356334Macro-Cobla Concert 50 Anys 2.jpg