Blanes. Blanes acull la 9a edició de l’espectacle Escoltem les Llengües del Món

Vint-i-set alumnes de l’Oficina de Català de Blanes mostren el seu país d’origen a través de la seva llengua materna, amb un espectacle audiovisual al Teatre de Blanes

El divendres 26 d’abril l’Oficina de Català, del Consorci per a la Normalització Lingüística, va organitzar per  novè any consecutiu l’espectacle multimèdia Escoltem les llengües del món. Les llengües que es parlen a Blanes, una exposició viva de les diferents llengües maternes dels alumnes de Blanes.

L’acte el van encapçalar l’alcalde de Blanes, Josep Marigó, que va donar la benvinguda a tots els assistents. Ho va fer acompanyat per la regidora de l’Oficina de Català, Susana Ramajo, així com per la responsable de l’Oficina de Català, Elisa Sola, que va anar introduint les intervencions de cadascun dels alumnes. L’espectacle, que enguany va estar dedicat a la poesia en commemoració de l’Any Espriu, va consistir en la lectura de poemes en disset llengües diferents mentre es projectaven imatges i se sentia música de cada país. Puntualment, també hi va haver interpretacions musicals dalt l’escenari.

Entre les llengües parlades, n’hi va haver d’africanes, com el bambara, el fula, el mandinga i el susú; d’ameríndies com el quítxua i el guaraní, l’asiàtica panjabi i les europees: francès, alemany, gallec, castellà i català. Tot un viatge cultural i molt emotiu a través dels sentits.

El missatge que es va voler transmetre en aquest acte és el respecte i interès per les diferents llengües del planeta, siguin grans o petites, perquè totes elles expressen la manera de veure el món i d’estructurar la realitat de cada comunitat. Per tant, la mort de les llengües comporta un empobriment cultural a la humanitat.

Durant la celebració de l’esdeveniment, també es va voler aprofitar l’ocasió per retre un sentit homenatge a Elhadj Ibrahima Balde, un jove senegalès blanenc que ens va deixar tràgicament el passat febrer, que es declarava enamorat de la llengua catalana i convençut que parlar aquest idioma és normal si vius a Catalunya. Elhadj Balde va arribar a Blanes el juliol de l’any 2008, pràcticament acabat d’aterrar de Velingara (Senegal) i aquell mateix estiu ja va fer un curs intensiu de català, un idioma que no va deixar d’aprendre i de parlar.

9 anys d’Escoltem les Llengües del Món
La primera vegada que es va fer aquesta activitat va ser l’any 2005, amb motiu de la Festa de la Diversitat que s’organitzava llavors al municipi. Es va realitzar a l’aire lliure, a la plaça de la Biblioteca Comarcal, i ja llavors va ser un èxit tant de participació com del públic assistent, que va compartir amb els alumnes la seva il·lusió per mostrar una part de la cultura del seu lloc d’origen. Des de llavors, no s’han parat de fer noves edicions canviant alguns aspectes i millorant-ne d’altres. L’essència, però, continua essent la mateixa: reivindicar la riquesa que representa per als pobles la diversitat cultural i lingüística.

Amb aquest acte, s’ha tancat la programació que s’ha fet a Blanes durant aquests darrers dies amb motiu de Sant Jordi. Coincidint amb aquesta diada, l’Oficina de Català ha volgut incidir enguany, també, en la riquesa cultural que comporta el contacte lingüístic entre els pobles, fent una campanya als comerços sobre l’etimologia de les paraules, que ha comptat amb la col·laboració de l’Associació de Botiguers de Blanes Centre.