Banyoles. Manel, Maïa Vidal i Joan Colomo, primers artistes confirmats de la desena edició del Festival (a)phònica de Banyoles

Les entrades per al concert del quartet barceloní, que portarà el disc Ateletes, baixin de l’escenari a l’Estrella Damm Club Natació Banyoles la revetlla de Sant Joan,es posaran a la venda demà, dimarts 23 d’abril

El Festival de la Veu de Banyoles, (a)phònica, està ultimant els detalls de la que serà la seva desena edició, que se celebrarà a la capital del Pla de l’Estany del 20 al 24 de juny. El quartet barceloní Manel, la cantant i instrumentista Maïa Vidal i el singular Joan Colomo són alguns dels artistes que ja han confirmat les seves actuacions, en una edició que es preveu molt especial.

Consolidat com un dels festivals musicals de referència, dedicat a difondre propostes de veu tant reconegudes pel públic com emergents, el Festival de la Veu de Banyoles presentarà tota la seva programació durant el mes de maig, però de moment, ja ha avançat els primers artistes que formaran part del cartell de la propera edició. És el cas del quartet barceloní Manel, que portarà el seu tercer i esperat disc, Atletes, baixin de l’escenari (Warner / DiscMedi, 2013), a l’espai Estrella Damm Club Natació Banyoles, el diumenge 23 de juny a les 00 h (25,50 €). La remor de l’estany acompanyarà la inconfusible veu de Guillem Gisbert cantant cançons com Teresa Rampell, Mort d’un heroi romàntic o Vés bruixot!, precisament en una de les nits més màgiques i curtes de l’any: la revetlla de Sant Joan. Les entrades per a aquest concert es posaran a la venda demà, dimarts 23 d’abril a les 10 h, i es podran adquirir a l'Oficina d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament de Banyoles (Pg. Indústria, 25 // 972 57 00 50, de dilluns a divendres de 8:30 h a 19 h), o a través del web del festival www.aphonica.banyoles.cat. Aquest any, per primera vegada, s’utilitzarà el nou sistema de venda d’entrades que ha implantat l’Ajuntament de Banyoles, a través de l’empresa gironina Koobin.

La desena edició del festival també comptarà amb la singular veu de Joan Colomo, que el dissabte 22 de juny (gratuït) hi realitzarà un dels darrers concerts amb banda de la gira de Producto interior bruto vol. 1 (BCore Disc, 2011) i Producto interior bruto vol.2 (BCore Disc, 2012). Un treball en què Colomo s’obre en canal i baixa a la seva pròpia mina, on descobreix que no hi brilla el sol i tot és obscur i tenebrós. A mig camí entre la cançó d’autor, el pop, el folk i el rock, l’enginy i la ironia de Colomo fan que s’hagi convertit en dels artistes més interessants de l’escena musical de casa nostra.

Una altra artista que ha confirmat la seva presència a l’(a)phònica és la cantant i instrumentista Maïa Vidal, que el dilluns 24 de juny (gratuït) presentarà a les comarques gironines el seu darrer disc, Spaces (Crammed Discs / Karonte, 2013). Rere la superfície dolça i delicada d’aquesta artista nascuda als EUA però resident entre Barcelona i París, s’hi amaga una paleta sonora d’arrels obscures i profundes que, a través de la seva fascinant veu, ja ha captivat la crítica i el públic d’arreu del món.

D’entre les activitats paral·leles que programa el festival, cal destacar l’actuació dels ja anunciats Coriolà, guanyadors del Premi Joventut del Concurs Sona 9 2012 i un dels grups amb més projecció del moment, que actuaran el divendres 21 de juny. També es durà a terme el ja tradicional Camp de Treball, organitzat juntament amb la Coordinadora del Lleure del Pla de l’Estany, a través del qual una vintena de joves d’arreu de Catalunya podran viure des de dins un festival musical. Tindrà lloc del 21 de juny al 5 de juliol i les inscripcions per a participar-hi es poden realitzar fins al 3 de maig a través del portal www.gencat.cat. I després de l’èxit aconseguit amb les edicions anteriors, també s’organitzen unes estades de veu de L’Estiu és teu! (Xanascat), dirigides a joves interessats en el cant d’entre 8 i 16 anys. Tindran lloc a Banyoles del 26 de juny al 5 de juliol i les persones interessades ja es poden inscriure per telèfon a través del 93 483 83 63.

El Festival de la Veu de Banyoles, (a)phònica, va néixer l’any 2004 com una de les propostes musicals que la ciutat va engegar en el marc de la capitalitat de la Cultura Catalana, i s’ha consolidat com un festival de renom i popular. Per l’(a)phònica hi han passat formacions i músics de reconeguda trajectòria i merescut prestigi com Mishima, Martirio, Quimi Portet, Sly Johnson, Retaule d’avars, Anna Roig i L’ombre de ton chien, Christina Rosenvinge, Najwa, El Petit de Cal Eril, Maria Coma, Love of Lesbian, At Versaris i Asstrio, La iaia, Raimon, Pedro Guerra, Nouvelle Vague, Eduard Canimas, Ensemble l’Albera, MarkoOz, Claudio G. Sanna, Pep Gimeno Botifarra, Maria del Mar Bonet, Jay-Jay Johanson, Lluís Llach, Roger Mas, Cor de Cambra de Lleida, Jorge Drexler, Ariel Rot, Jaume Sisa, Miquel Gil, Paco Ibáñez, The Pepper Pots, Albert Pla, Mayte Martín, Hanne Hukkelberg, Facto Delafé y las Flores Azules, Miguel Poveda, Joan Isaac, Feliu Ventura, Cor de Teatre, Spontaneous Combustion, Refree, Sílvia Pérez Cruz & Javier Colina Trio, Pascal Comelade amb Enric Casasses i Jordi Dauder, entre molts d’altres.

La participació del públic, la qualitat dels artistes convidats i una producció acurada, juntament amb la implicació de gran part de les entitats banyolines, avalen un festival de renom i popular que en les últimes edicions ha aplegat més de 18.000 persones. Un festival petit i artesà, que del dijous 20 al dilluns 24 de juny omplirà la capital del Pla de l’Estany de bona música, d’una manera intensa i assequible, i que es va consolidant, edició rere edició, sense perdre la seva identitat. El festival (a)phònica és membre de la xarxa de festivals A-Petit, www.a-petit.cat.