Palamós. Palamós constitueix la Comissió Local de Protecció Civil

El ple municipal d’ahir dimarts va aprovar el nomenament dels membres que integren la Comissió Local de Protecció Civil donant el tret de sortida d’aquest òrgan de nova creació al municipi que quedarà assignat a la regidoria de de Brigada i Cementiris. D’entre les tasques que assumirà la Comissió Local de Protecció Civil hi ha la validació dels plans d’autoprotecció municipals (PAU), referents a empreses, entitats, centres o instal•lacions. Aquests documents han d’analitzar les diferents situacions de risc que es poden produir al municipi detallant les mesures a seguir en cada cas.

El Ple de l’Ajuntament de Palamós celebrat ahir dimarts (09/04/13) va aprovar per unanimitat de tots els grups municipals, la composició dels membres que formaran la Comissió Local de Protecció Civil. Aquest és el pas definitiu per a la posada en funcionament al municipi d’aquest nou òrgan, després que el passat mes de novembre s’aprovés la seva creació.
La Comissió Local de Protecció Civil, assignada a l’Àrea de Brigada i Cementiris, es posa en funcionament a la vila amb l’objectiu de desenvolupar una eina que segueixi potenciant la seguretat de les persones, dels béns i del medi ambient davant els riscos potencials que puguin afectar Palamós. Aquesta Comissió treballarà en el control de la protecció civil municipal des d’un àmbit consultiu, deliberant i coordinador.
Aquest òrgan de nova creació a la vila l’integraran com a membres permanents: l’alcalde o alcaldessa de Palamós, que la presideix; els regidors delegats en atribucions de Seguretat, Mobilitat i Via Pública; Brigada Municipal i Protecció Civil Local; Urbanisme i Medi Ambient.
També en formen part el tècnic de Protecció Civil Municipal i cap de la Brigada Municipal; el  coordinador d’emergències local i cap de la Policia Local; un tècnic de l’Àrea d’Urbanisme, un tècnic de l’Àrea de Medi Ambient i Sanitat, el cap dels Mossos d’esquadra de l’ABP de La Bisbal d’Empordà, un representant dels Bombers de la Generalitat, un representant dels Serveis Territorials de Protecció Civil de la Generalitat de Catalunya a Girona, i un representant de Ports de la Generalitat amb responsabilitats en matèria de protecció i seguretat del port de Palamós.

Protecció Civil
El nou decret de Protecció Civil de Catalunya ha implicat canvis importants en aquest àmbit d’actuació i ha suposat una ampliació de les funcions dels serveis de protecció civil dels municipis.
D’entre les tasques que assumirà la Comissió Local de Protecció Civil hi ha la validació dels Plans d’Autoprotecció Municipals (PAU), referents a empreses, entitats, centres o instal•lacions de la vila obligats a adoptar aquestes mesures d’autoprotecció.
Aquests documents han d’analitzar les diferents situacions de risc que es poden produir en un edifici o bé que es poden derivar de la realització d’activitats. A partir d’aquí han de detallar les mesures de protecció necessàries i les actuacions a seguir en cada cas.

Són també funcions de la Comissió Local de Protecció Civil, entre altres:

- Planificar i controlar la protecció civil municipal a través dels responsables de la Protecció Civil Municipal.
- Donar coneixement sobre la revisió de les disposicions vigents sobre seguretat d’empresa, activitats, indústries, escoles, hospitals, espectacles, locals i serveis públics.
- Informar sobre les mesures preventives encaminades a reduir riscos, les catàstrofes o les calamitats públiques i les conseqüències perjudicials que se’n deriven.
- Establir relacions amb altres comissions municipals d’altres municipis i amb la Comissió de Protecció Civil de Catalunya.
- Proposar l’elaboració del Pla i dels manuals d’actuació municipal que es considerin necessaris per al municipi.
- Promoure i supervisar la implantació, l’actualització i la revisió dels diferents documents del Pla.
- Promoure les campanyes de formació i informació ciutadana, així com d’aquells organismes i entitats que consideri necessaris.
- Analitzar i avaluar, després d’un greu risc o sinistre, les actuacions realitzades per veure’n l’eficàcia i detectar o corregir les possibles errades.
- Promoure i agilitzar totes aquelles qüestions relacionades amb la protecció civil que cregui convenient.