Publicat el Divendres, 22 Març 2013 15:58 Escrit per Ajuntament de Platja d'Aro
Hi participen quatre escoles, l’institut Ridaura, el Departament d’Ensenyament i dos ajuntaments
El passat dilluns 18 de març es va presentar públicament el Pla per a l’Excel·lència Educativa dels centres de la Vall d’Aro: l’escola Pedralta de Santa Cristina d’Aro, Vall d’Aro de Castell d’Aro, Els Estanys i Fanals d’Aro de Platja d’Aro, i l’institut Ridaura de Castell d’Aro (el centre de secundària de referència de les quatre escoles). El projecte té per objectiu afavorir les oportunitats de tots els infants i joves en l’accés al coneixement – des de les competències bàsiques a les superiors – afavorint l’èxit i les capacitats de tot l’alumnat. Una iniciativa pedagògica, pionera al país, que es veu reflectida en la dinàmica escolar dels centres des del curs passat (2011-2012) quan es va iniciar, respectant la singularitat dels estils d’aprenentatge, però impulsant alhora els valors de l’esforç, i la disciplina i els hàbits de treball personal dels seus alumnes.
L’excel·lència educativa que s’impulsa ha de fer possible arribar fins on permetin les capacitats de cada alumne. No és un concepte segregador ni d’elit, sinó inclusiu. Els principis i les actuacions que se’n deriven s’han de poder aplicar a totalitat de l’alumnat. Es vol enfortir així el rendiment del conjunt, tant dels que tenen més dificultats com dels que ho fan per sota del que ho podrien fer. La iniciativa implica a 1.200 alumnes i a 125 docents dels cinc centres, ja que és de caràcter transversal i coordinada, iniciant-se en el P3 d’educació infantil i culminant en el 4t d’ESO de secundària, dels 3 als 16 anys. També compta amb la participació de les AMPA dels centres, del Departament d’Ensenyament de la Generalitat, dels Serveis Educatius del Baix Empordà, i dels ajuntaments de Santa Cristina d’Aro i Castell-Platja d’Aro.
El pla doncs, preveu adaptacions vers aquells alumnes tant de la banda alta com de la banda baixa del rendiment acadèmic. A partir de diversos protocols de detecció i d’observació es flexibilitzen espais, temps i currículums. Aquesta detecció de capacitats i testos de nivell no es concentren a 6è de primària i a 4t d’ESO com sol ser habitual, sinó des de l’inici de l’escolarització. A partir d’aquí s’implementen diverses accions concretes: organització de grups internivell (aplegats per capacitats i no per edats), creació d’espais d’intel·ligències múltiples (amb el corresponent canvi metodològic), acceleració d’objectius (en alumnes de gran dotació intel·lectual), suport escolar personalitzat (aprofundint en la reconducció d’infants amb més dificultats en sessions de mitja hora o d’una hora suplementàries a l’horari lectiu habitual), i sessions d’aprenentatges multidisciplinars i estructurals (expressió oral, càlcul mental, experimentació o creativitat).
En l’acte de presentació, que va comptar amb els alcaldes de Santa Cristina d’Aro, Josep Llensa; i de Castell-Platja d’Aro, Joan Giraut; el director dels serveis territorials d’Ensenyament a Girona, Albert Bayot, va explicar que les primeres dades de que es disposa confirmen resultats positius amb la millora d’algunes dècimes en els grups de primer i segon d’ESO. Per la seva banda els consistoris financen la participació de 200 alumnes en diferents tallers de robòtica, programació i desenvolupament de la creativitat, depuració de residus, i robòtica programats pel Parc Científic i Tecnològic de la Universitat de Girona i les facultats de química i enginyeria química de l’EPS, de gener a juny de 2013 (l’Ajuntament de Castell-Platja d’Aro hi destina un pressupost de 4.000 euros).