Blanes. Blanes presenta la primera gran recerca sobre el Vescomtat de Cabrera entre els segles XII i XV

L’estudi està recollit al llibre “El poder feudal, els seus agents i el territori. El Vescomtat de Cabrera 1199- 1423” d’Alejandro Martínez Giralt, guanyador de la V Beca de RecercaLa Selva 2011

L’alcalde de Blanes, Josep Marigó, i el doctor Elvis Mallorquí, vicepresident del Centre d’Estudis Selvatans i prestigiós medievalista, han presentat aquesta tarda a la sala de plens de l’Ajuntament el llibre El poder feudal, els seus agents i el territori. El Vescomtat de Cabrera 1199-1423 d’Alejandro Martínez Giralt. L’acte també ha comptat amb la participació de l’autor del llibre; el president del Centre d’Estudis Selvatans, Joan Llinàs, regidors de l’Ajuntament de Blanes i representants de les institucions col·laboradores.

El llibre és el treball guanyador de la cinquena Beca de Recerca La Selva de l’any 2011, un tema que està directament lligat amb la història de Blanes, ja que el municipi es va convertir a finals del segle XIV en el centre del poder vescomtal arran que els Cabrera van traslladar la seva residència al nou palau gòtic de la vila.

Blanes encara conserva testimonis importants d’aquella època, principalment amb els vestigis del castell-palau i la Font Gòtica , un dels millors exemples d’arquitectura civil gòtica que encara es pot visitar restaurada al centre del municipi. Precisament l’escut dels Cabrera que llueix a la Font Gòtica de Blanes ha estat reproduït en fotografia a la porta del llibre.

Aquesta publicació està considerada molt important pels entesos en la matèria perquè constitueix la primera recerca que aplega en un volum l’explicació de que era i com es va formar una de les grans jurisdiccions feudals catalana que va ser en essència el vescomtat de Cabrera. Els seus dominis van abastar més de 50 parròquies de les actuals comarques de la Selva, el Maresme, el Vallès Oriental i Osona.

Per primera vegada s’ha estudiant com els vescomtes de Cabrera, a través dels seus agents, van anar modelant i transformant el territori del vescomtat per ajustar-lo als seus interessos, tractant que les comunitats veïnals que l’ocupaven s’avinguessin a participar-hi.

Les viles capdavanteres del vescomtat van ser Blanes i Hostalric: la primera com a lloc de residència, cort dels vescomtes i gran centre comercial i la segona com a centre administratiu. Precisament per aquest motiu el llibre s’ha presentat primer a Blanes avui divendres 15 de març i la setmana vinent, el 22 de març, es farà a Hostalric.

L’acte ha estat organitzat per l’Arxiu Municipal de l’Ajuntament de Blanes, el Consell Comarcal de la Selva, el Centre d’Estudis Selvatans, l’Arxiu Comarcal dela Selva, la Diputació de Girona i el Patronat Francesc Eiximenis.