Girona. L’Ajuntament de Girona recupera la Central del Molí

·         Amb la posada en funcionament d’aquesta central hidroelèctrica es preveu un estalvi econòmic anual d’un 24.000 euros i un estalvi en emissions de CO2 d’unes 67 tones

·         Actualment està en període de proves per tal de detectar possibles necessitats de millora

Durant el 2012 es van començar els treballs de reparació de la part mecànica de la Central del Molí, que s’ha pogut posar en funcionament a principis d’aquest any. L’actuació de recuperació de la central hidroelèctrica del Molí que ha portat a terme l’Ajuntament de Girona està inclosa dins el Pla d’Acció d’Energia Sostenible i dins el Pla de Mandat de l’equip de govern municipal.

Actualment, la central està en període de proves per tal de detectar anomalies defuncionament o necessitats de millores. La Central del Molí, que va començar a funcionar a finals del segle XIX, es va parar l’any 1973 i no es va tornar a posar en marxa fins a l’any 1987, després d’una reforma important del sistema de regulació i control. Va estar en funcionament fins a l’any 2007.

“A banda de l’estalvi econòmic que suposarà la reobertura de la Central del Molí, és important la seva recuperació pel valor patrimonial que representa per a la ciutat. És rellevant pel que significa de coneixement de la ciutat i de foment de la sensibilització envers l’estalvi energètic per als escolars”, ha subratllat el primer tinent d’alcalde i regidor de Sostenibilitat i Participació Ciutadana, Jordi Fàbrega. Actualment, La Caseta de la Devesa ofereix un recurs educatiu de visita a la Central del Molí, que enguany han sol·licitat 642 escolars de la ciutat de Girona. A través de La Caseta també es pot demanar fer una visita concertada a l’equipament.

El regidor de Sostenibilitat i Participació Ciutadana ha afegit també que “amb aquesta recuperació s’amplia el ventall d’instal·lacions d’energies renovables a la ciutat. L’energia hidroelèctrica de la Central del Molí s’afegeix a les instal·lacions d’energia solar tèrmica i fotovoltaica, d’energia geotèrmica i de biomassa de la ciutat”. En concret, diversos equipaments de la ciutat (especialment piscines i pavellons) fan servir energia solar tèrmica; el Centre Cívic Pont Major, el Centre Cívic Ter i MercaGirona, energia solar fotovoltaica; l’Escola Bressol L’Olivera, energia geotèrmica, i l’Escola Santa Eugènia i l’Escola Vila-roja, l’energia provinent de biomassa.

La turbina té una potència de 150 kW, però amb el cabal actual de la Sèquia Monar només s’arriben a produir fins a 35 kW. Els valors habituals estan al voltant dels 20 kW. L’energia produïda per aquesta central es destina prioritàriament a autoconsum, alimentant part de l’edifici de l’Ajuntament i del Mercat del Lleó durant el dia i l’enllumenat dels carrers del Barri Vell durant la nit. L’excedent es ven a la companyia, tot i que és molt petit ja que només n’hi ha en horari diürn de cap de setmana, quan la demanda dels edificis és inferior a la capacitat de producció de la central.

A continuació es presenta una taula amb les previsions de producció/estalvi mensuals i anuals tenint en compte una hipòtesi de producció de 20 kW:

Mensual

Estalvi en kWh

Estalvi en euros

Estalvi en tones de CO2

5,544

67,452

Així doncs, es preveu una producció de 175.200 kWh anuals, els quals es deixen de comprar a la companyia. Això correspondria a un import de 24.220’86 euros anuals que s’estalvien.

L’estalvi en emissions de CO2 anuals serà de 67’452 tones. Caldrà veure l’evolució del cabal de la Sèquia Monar per acabar de quantificar aquests estalvis, ja que aquest és variable al llarg de l’any segons el cabal derivat des de Montfullà, els consums dels regants de les hortes i el canal de la Devesa. El cabal derivat depèn principalment de les reserves hídriques dels embassaments, que es redueixen considerablement en situacions de sequera.