Girona. “Viatgeres a la Girona dels segles XIX i XX” guanya la Beca 8 de març

·         L’autora d’aquest projecte d’investigació és la llicenciada en Història de l’Art Cristina Ribot

·         L’alcalde de Girona, Carles Puigdemont, l’ha presentat aquest matí en el marc dels actes commemoratius del Dia Internacional de les Dones

El projecte d’investigació "Viatgeres a la Girona dels segles XIX i XX”, de la llicenciada en Història de l’Art Cristina Ribot Bayé, ha guanyat la darrera convocatòria de la Beca 8 de març, d’estudis històrics de les dones a Girona, que convoca l’Ajuntament de Girona. El projecte ha estat fet amb la tutoria de la degana de la Facultat de Turisme i professora de la Universitat de Girona, Dolors Vidal Casellas.

L’alcalde de Girona, Carles Puigdemont, i les dues autores l’han presentat públicament aquest matí en el marc dels actes commemoratius del Dia Internacional de les Dones. L’alcalde ha subratllat el valor del projecte guanyador perquè aporta “un pòsit de coneixement sobre com abordar la història de la ciutat des de la perspectiva de gènere” i ajudar a “posar en valor la nostra ciutat en l’àmbit turístic”.

Aquesta recerca vol omplir un buit en la història del turisme a Catalunya i a Girona. És un tema inèdit pendent d’un estudi aprofundit. D’una banda, pretén abordar l’anàlisi de les gironines pioneres en viatjar i, de l’altra, aprofundir en l’estudi de l’arribada de dones visitants a Girona. D’aquesta manera, la recerca vol revisar la figura de les dones visitants, com van descriure la visita, quin imaginari es van construir i què van transmetre de Girona i què les motivava a visitar-nos, especialment des de finals del segle XIX fins a principis del segle XX.  “Entre d’altres aspectes, volem fer una comparativa entre com era el viatge masculí i el viatge femení i com era de diferent l’imaginari d’un i altre”, ha explicat l’autora del projecte Cristina Ribot. La tutora del projecte, Dolors Vidal, ha afegit que aquesta recerca “aportarà un element de promoció turística de la ciutat”.

L’expressió de l’experiència femenina del viatge ha estat confinada en l’àmbit privat, intimista, per això, fins ara l’imaginari gironí que coneixem té una perspectiva masculina, oblidant que la dona turista pot tenir-ne un de propi.  El mateix ha passat amb les gironines que han viatjat a fora. N’hi ha, com en el cas singular de l’escriptora Aurora Bertrana, però molt poques han plasmat la seva percepció, ni s’han estudiat els registres que van deixar.