Platja d'Aro. L'Ajuntament de Castell-Platja d'Aro impulsa un nou servei d'horts ecològics municipals amb 60 parcel·les en una finca de 5.000 m2 a la zona dels vinyals

El període de sol·licitud serà del 4 al 22 de març i el sorteig públic d’adjudicació el 3 d’abril

Les regidories de benestar social i serveis i sostenibilitat de l’Ajuntament de Castell-Platja d’Aro impulsen el nou servei públic municipal d’horts ecològics que es vehicula amb l’arrendament d’una parcel·la de 5.000 m2 a la zona dels Vinyals de Platja d’Aro (a tocar del Parc dels Estanys), ampliable si s’escau en un futur fins a 15.000 m2. S’han projectat 60 parcel·les, quatre de 100m2 i una de 85m2 per a associacions, i les 54 restants de 60m2 per a particulars. L’espai s’està adequant i també disposarà d’una caseta per a eines i de serveis. Els horts s’hauran de conrear mitjançant criteris ecològics, i per això es faran cursos de formació als usuaris, que treballaran les seves parcel·les per obtenir productes per al propi consum i no per a l’explotació comercial.

El període de sol·licituds per optar-hi s’ha fixat del 4 al 22 de març, i el sorteig públic d’adjudicació serà el dimecres 3 d’abril a les 13 h al Centre Cívic Vicenç Bou de Platja d’Aro. El 70% de les parcel·les d’ús particular es destinaran a jubilats, pensionistes i prejubilats. Poden accedir-hi majors d’edat empadronats al municipi amb una antiguitat mínima de 3 anys. Només s’admet una única sol·licitud per unitat familiar, i queden exclosos de la convocatòria els propietaris o d’arrendataris, d’horts o terrenys de conreu al Baix Empordà. L’adjudicació serà per un període de 2 anys més 1 any prorrogable i s’haurà d’assumir una fiança inicial de 50 euros i un preu públic anual de 100 euros (bonificacions del 50% per a pensionistes o prejubilats, aturats, i famílies monoparentals o nombroses, segons el nivell de renda de la unitat familiar).

Un cop distribuïdes les parcel·les, es fomentarà la constitució de l’associació d’hortolans, i s’organitzarà un curs d’horticultura ecològica d’assistència obligatòria per als adjudicataris per adquirir coneixements sobre les seves dues virtuts bàsiques: la proporció d’aliments sans a partir del respecte amb el medi ambient; i el treball de la terra considerant-la com un ésser viu alimentant-la principalment amb adob orgànic, provinent del compostatge i tractant les plagues i malalties amb productes naturals. Qui disposi d’una de les parcel·les haurà de respectar el règim d’us i el reglament dels horts ecològics municipal que estableixen un conjunt de drets i obligacions dels adjudicataris.

El projecte va iniciar ara fa tres anys amb la finalitat de donar a la població un espai de participació comunitària en clau mediambiental, que integri el paisatge hortícola dins l’entorn urbà i que fomenti l’horticultura ecològica basada en criteris de sostenibilitat ambiental i recuperació del lligam amb la terra. Per desenvolupar el projecte inicial s’ha comptat amb l’assessorament d’una cooperativa, i d’experiències comparades a municipis com Palamós, Ripoll, Girona o Figueres. Els horts urbans són un mitjà per sensibilitzar-se amb temes mediambientals i millorar la relació amb l’entorn, conèixer les tècniques del cultiu ecològic, tenir contacte directe amb la terra, l’aigua i les llavors i, fins i tot, comprendre els cicles biològics de les plantes i de les estacions i utilitzar zones rurals en desús properes a la població per poder recuperar la seva activitat agrícola.