Riudellots de la Selva. La jornada tècnica per a professionals del sector porcí dóna el tret de sortida a la tercera edició de Fiporc de Riudellots de la Selva

Durant tot el cap de setmana hi haurà activitats, tallers, demostracions i degustacions al voltant del món del porc

Riudellots ha celebrat aquest divendres al vespre la tercera jornada tècnica per a professionals del sector porcí, emmarcada dins la programació de la tercera edició de Fiporc que tindrà lloc durant tot el cap de setmana amb una àmplia programació.

Durant la jornada s'ha presentat l'estudi 'Dinàmiques socioterritorials al voltant de l'Ocupació Real de la cadena agroalimentària del porcí a Riudellots de la Selva' .

La presentació ha anat a càrrec d'Anna Roca, responsable de la Comissió Tecnicocientífica de la Fundació Agroterritori. Roca ha explicat que 'es tracta d'una  iniciativa per desvetllar l'impacte del potencial endogen del territori, per millorar la cooperació de les oportunitats empresarials i per orientar els perfils i models empresarials i laborals de futur amb criteris més racionals des de la perspectiva social i ambiental'.

L'estudi deixa constància de la importància dels recursos laborals del sector porcí. Els resultats obtinguts estimen que dels quatre mil ocupats totals (reals), el 70% obeeixen a requeriments de la mà d'obra directa de les indústries càrnies, mentre que un 30% conforma un bloc d'ocupats indirectes que despleguen un gruix d'activitats auxiliars i complementàries al sector carni. 'D'aquestes, si bé se n'ha estudiat la concentració del polígon industrial, s'ha constatat que organitzen una xarxa d'activitats d'aprovisionament d'abast geogràfic regional i nacional, difícil d'aproximar per la seva magnitud i complexitat empresarial. Mentrestant, la fase ramadera presenta una dimensió reduïda (dues granges d'engreix i dues de recria i reproducció que venen a carnissers propers) implica a 8 persones directes i 23 d'indirectes', tal i com ha explicat Anna Roca.

El sector del porc a Riudellots de la Selva té un pes decisiu en l'economia catalana. Agrupa processos de transformació diversos: escorxadors, sales de desfer, frigorífics, integradors, elaboradors d'embotits, de precuinats, d'emmagatzematge i distribució i fins a la selecció de productes derivats. Tot i la recessió econòmica continua liderant el sector i ampliant el seu radi d'acció geogràfic. El polígon industrial de Riudellots de la Selva, estratègicament ubicat al peu de les principals vies de comunicació A-2, AP7 i C-25, a més de reunir a un sector industrial especialitzat i fortament tecnificat amb tres dels principals escorxadors de l'estat espanyol i dels punters d'Europa, aplega un conjunt d'empreses auxiliars i complementàries que proveeixen de béns i serveis (materials, eines, màquines, suport i logística) al sector de la transformació de la carn. En paral·lel, la indústria del porc a Riudellots de la Selva organitza, en bona mesura, un teixit agrosocial vital per l'economia i la cohesió de l'àrea urbana de Girona que conforma una densa i complexa estructura empresarial especialitzada en carn de porc, situat al vèrtex més oriental del clúster carni porcí català.

La Jornada tècnica també ha inclòs una ponència sobre la internacionalització com a eina de creixement a càrrec del secretari general de la Federació Catalana d'Indústries de la Carn (FECIC), Josep Collado i  la ponència sobre Bioseguretat, benestar i higiene a les granges a càrrec de Joaquim Xifra, subdirector General de Ramaderia de la Generalitat de Catalunya.

La jornada ha finalitzat amb la sessió setmanal de la Llotja de Contractació de Girona que estableix els preus dels cereals i de la carn de boví a la província de Girona per a la propera setmana.

Programació de FIPORC

Degustacions, exposicions, presentacions, tallers i demostracions del procés de matança i elaboració d'embotits, entre d'altres activitats, formen part de l'àmplia programació per a tota la família que s'allargarà durant tot el cap de setmana amb el porc com a principal protagonista.

FIPORC disposa d'un àmplia zona gastronòmica equipada amb taules i cadires on es podrà degustar durant tot el dia productes i derivats del porc. Des de tastets de greixons, passant per embotits de tota mena,  pernils, botifarres, carn de perol, carn a la brasa, la coca de greixos de l'àvia Neus així com un ampli ventall de productes elaborats al propi municipi i l'arròs amb galta de porc, una de les novetats gastronòmiques d'enguany.

Demostracions

L'àrea de tast compartirà protagonisme amb l'escenari de demostracions i exhibicions del procés de matança, especejament i elaboració d'embotits a càrrec de voluntaris del poble i els comentaris del popular cuiner radiofònic Pep Nogué.

Suplement ON ROAD en directe

La programació de diumenge al migdia, inclou el Suplement ON ROAD de Catalunya Ràdio, conduït per Pep Nogué que s'emetrà en directe des de la fira.

APP FIPORC per a IOS i Android

Mitjançant l'aplicació oficial de FIPORC els visitants a la fira podran trobar informació sobre tots els tastets, expositors, patrocinadors i actes de la fira, situar-los sobre un mapa interactiu i rebre notificacions al mòbil en temps real.

L'APP de FIPORC, disponible per IOS i Android ha estat desenvolupada per l'empresa BLabsolutions amb seu al FoodLab de Riudellots de la Selva i es pot descarregar directament des de www.fiporc.cat o bé escanejant el codi QR que apareix als més de 20.000 tríptics que s'han editat i repartit.

FIPORC està impulsada per l'Ajuntament de Riudellots de la Selva amb el suport organitzatiu d'Incatis.

S'adjunten fotos d'un moment de la jornada. Autor: Marc Sureda / Canal Ajuntament

1455951604fiporc_tecnica.jpg

1455951604fiporc_2.jpg