Blanes. 15 anys de 'Blanda', la revista que edita l’Arxiu Municipal de Blanes

Hi ha vuit articles de recerca, un d’ells amb dades inèdites sobre el traçat de l’antiga muralla que envoltava Blanes. La portada reprodueix dues obres de l’artista blanenca Mayte Vieta, a qui també s’ha dedicat un article.

L’Ajuntament de Blanes ha presentat aquest divendres el número 15 de la revista Blanda, que edita amb periodicitat anual l’Arxiu Municipal. La presentació, que s’ha fet a la sala de plens de l’Ajuntament, l’han encapçalada l’alcalde de Blanes, Josep Marigó, i la regidora de l’Arxiu, Lara Torres, acompanyats del director d’aquest servei, Toni Reyes, així com dels autors dels vuit articles de recerca i les dues biografies que componen la revista.

Blanda es distingeix d’altres publicacions similars perquè fa aportacions inèdites i significatives sobre diversos aspectes de la història recent i remota de Blanes. La publicació es presenta amb un estil que atrau tant els entesos en la matèria com el públic en general.

Atès que enguany es compleixen els 15 anys de la seva posada en marxa, se n’ha millorat el disseny interior i s’ha canviat sensiblement l’estil de la portada, que reprodueix dues creacions de Mayte Vieta, possiblement l’artista blanenca amb un major ressò internacional. La revista li dedica un article escrit per Josep Bota que, per ser fidedigne amb l’obra reproduïda, és l’únic que està publicat íntegrament en color.

Entre les recerques que hi ha al 15è número del Blanda, destaca la que signa Joan Baltrons amb dades inèdites sobre l’antiga muralla que rodejava la vila. L’article inclou un mapa sobre l’hipotètic traçat que tenia el Blanes emmurallat a l’època medieval i moderna. Per la seva banda, Juli Baca -del grup de col·laboradors de l’Arxiu Municipal-, parla d’Es Portal, el lloc on antigament es venia peix a Blanes.

Ramon Freixenet ens acosta a la figura del showman blanenc Esteban de Balt, que durant molts anys va regentar el popular nightclub Los Tarantos i que va triomfar com a cantant, especialment a Alemanya, durant els anys 70. D’altra banda, l’article que signen Pere Puig i Joan Puig ens acosta a les vides de Sebastià Llorens i Jaume Puig, dos blanencs que seran beatificats l’octubre d’aquest 2013.

En l’àmbit del món de la recerca, també destaca l’article d’investigació que publica Quim Roura, que continua el seu treball sobre el Blanes del segle XVII, que enguany aporta novetats sobre les noves elits del moment: comerciants i professionals liberals. Per últim, Pep Vila dóna a conèixer un poema colonialista de Cortils i Vieta on es lloa la Cuba Espanyola, i Maria Àngela Sagrera analitza la imatge de la Mare de Déu del Vilar, després que durant el 2012 es va celebrar el mil·lenari de la seva troballa.

Pel que fa a les dues biografies que hi ha a la revista, una d’elles l’ha escrita Aitor Roger i tracta sobre els principals episodis de la vida de Bartomeu Comas –que l’any vinent complirà 100 anys-, conegut perquè durant molt temps va ser especialment actiu en el món associatiu blanenc. L’altre perfil biogràfic l’ha relatat el propi protagonista, Albert Ros, i recull les vivències personals de qui va ser el darrer subhastador de la Costa Brava a la Confraria de Pescadors de Blanes.

La revista Blanda es completa amb les notícies de l’Arxiu Municipal, la relació de les darreres donacions i la bibliografia recent que fa referència a temes blanencs o bé que ha estat publicada per autors del municipi. Com és habitual, se n’han editat 500 exemplars, que es vendran a les llibreries al preu de 10 euros.

Servei de Comunicació Ajuntament de Blanes

Eva Palau – 608 880 002 i 972 35 17 17

Adjuntem Fotografia de l’acte de presentació amb els autors dels articles + Reproducció de la portada del número 15 de Blanda

Autor Imatges: Ajuntament de Blanes