Llagostera. L'hora del Comú. Nova exposició de 'La Temporal' al Centre d'Interpretació de Can Caciques a Llagostera

La Temporal, l'espai d'exposicions temporals del Centre d'Interpretació de Llagostera Can Caciques, acollirà l'exposició "L'hora del Comú". Es tracta d'una mostra que girarà al voltant de les maquinàries dels dos primers rellotges que van fer sonar les hores al poble, les quals recentment han estat restaurades pel grup de col·laboradors de Can Caciques.

El muntatge es complementa amb un audiovisual que conté el testimoni directe de Josep Puig, Alcalde de Llagostera l'any 1985 quan es va canviar el rellotge del campanar.

La inauguració d'aquesta exposició està prevista per al dissabte 24 d'octubre de 2015 a les 19 h.

'Comptant el temps des del campanar'

Per complementar l'exposició diumenge 13 de desembre a les 11 h hi ha prevista la xerrada 'Comptant el temps des del campanar', a càrrec del rellotger gironí Carles González, per descobrir la història, la mecànica i l'emplaçament original del rellotge del campanar de Llagostera, de l'any 1800 (aproximadament).

El mateix dia 13, a les 12 h a l'Església Parroquial, es farà una visita a la sala del rellotge i a la sala de les peses del campanar.

Aquesta activitat és gratuïta i d'aforament limitat. Cal fer una inscripció prèvia enviant un correu electrònic a Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessites JavaScript habilitat per veure-la. o bé trucant al 972 83 00 05.

Sobre els rellotges de Llagostera

L'any 1831 el Comú de Llagostera va pagar 14 lliures i 18 sous i 5 diners al rellotger Pere Vilaret per arreglar el rellotge del campanar. Es desconeix quant de temps feia que el poble havia adquirit aquesta maquinària, però devia ser a partir de 1730, data en què es va acabar la construcció de l'església. De fet, al segle XVIII els rellotges de torre s'havien estès àmpliament pels pobles i ciutats de Catalunya -finançats generalment pels ajuntaments- i, connectats a les campanes, marcaven el pas de les hores de comunitats com la nostra.

Els rellotges mecànics s'havien inventat feia temps, pels volts de 1300, probablement al nord d'Itàlia. A Catalunya és ben documentada l'existència d'un dels primers: el que el rei Pere el Cerimoniós va fer construir per a la capella del seu palau a Perpinyà l'any 1355. Però en aquell temps eren objectes costosos a l'abast de ben pocs, capricis de reis o obsequis preuats entre governants i mandataris.

A partir del segle XVII els rellotges mecànics es van començar a generalitzar als campanars de les viles i ciutats catalanes, sovint construïts per un rellotger del mateix lloc o d'alguna població veïna, de manera que els rellotges de torre van esdevenir una indústria local. Una d'aquestes indústries era la casa de rellotgeria Manufacturas Blasco, de Roquetes (Baix Ebre), a qui l'Ajuntament de Llagostera va comprar un nou rellotge mecànic l'any 1955 per substituir el vell rellotge del Comú.

També aquest rellotge va haver de ser rellevat, en aquest cas per un dispositiu electrònic de la casa Fabra de Girona l'any 1985, i tampoc aquest va ser l'últim, encara es va canviar dos cops més, el 1993 i el 2014, instal·lant en ambdós casos mecanismes de la firma Rifer.

Avui, tot i l'omnipresència del temps horari arreu -en mòbils, ordinadors i tauletes- un rellotge sincronitzat per ràdio segueix marcant l'hora des del campanar.

Maquinària de rellotge mecànic del campanar de Llagostera; ca.1800

Rellotge mecànic de ferro forjat i elements de bronze, amb marxa central, soneries de les hores i dels quarts a banda i banda i escapament d'àncora. Era un rellotge de repetició, és a dir, a l'hora en punt tocava els quatre quarts i tot seguit les hores, i, passats uns minuts, repetia només les hores. Encarregat per l'Ajuntament de Llagostera i instal·lat al campanar de l'església de Sant Feliu, funcionà fins al 1955, any en què fou substituït per un rellotge de Manufacturas Blasco.

S'adjunta fotografia de lliure distribució del muntatge de la exposició a Can Caciques.

1445425205image1.JPG