Girona. Girona i Figueres reproven el contenciós que l’Estat ha presentat contra els trens de la Diada

La Delegació del Govern de l’Estat espanyol a Catalunya ha interposat un recurs contenciós administratiu amb motiu del contracte amb l’empresa RENFE pels trens especials organitzats pels ajuntaments de Girona i Figueres per assistir a la manifestació de l’Onze de Setembre a Barcelona. Carles Puigdemont i Santi Vila posen de relleu la legitimitat i la legalitat de la iniciativa i denuncien els arguments “ideològics i no jurídics” del contenciós.

L’alcalde de Girona, Carles Puigdemont, i l’alcalde de Figueres, Santi Vila, han manifestat aquest matí el seu rebuig cap al recurs contenciós administratiu que ha interposat l’Advocacia de l’Estat a Barcelona a requeriment de la delegada del Govern de l’Estat espanyol a Catalunya, Maria de los Llanos de Luna. En aquest recurs, que s’interposa “a fi que s’anul·li la contractació dels serveis d’un tren especial per facilitar el trasllat a la manifestació convocada pel dia 11 de setembre, a Barcelona, per l’Assemblea Nacional de Catalunya” , es fa una citació a una vista judicial a l’Ajuntament de Girona el proper 14 de gener del 2013, a les 12.45 h, al Jutjats Contenciós Administratiu número 1 de Girona.

Carles Puigdemont i Santi Vila han coincidit a posar de relleu la legitimitat i la legalitat de la iniciativa que van organitzar els dos ajuntaments per la Diada i han expressat el seu malestar cap a aquest acte que han titllat de “deslleialtat institucional”.

“En la lectura atenta que estan fent els nostres serveis jurídics a tots els fonaments de l’advocat de l’Estat, ens sorprenen diverses qüestions. Creiem que d’aquí a la vista tindrem temps de fer una molt bona defensa jurídica de la posició, de la legalitat i de la legitimitat que tenim els ajuntaments de Girona i Figueres, però el que més sorprèn és l’argumentari en què es basa la seva demanda. És un argumentari netament polític, no jurídic. La delegació del Govern espanyol fa servir opinions polítiques per fer un flac servei a la democràcia, com és perseguir dos ajuntaments que legítimament, lícitament i legalment van prestar un servei a la ciutadania que no només no va costar ni un duro als contribuents, sinó que a més a més va generar un superàvit que es va entregar al Banc dels Aliments”, ha recalcat l’alcalde de Girona.

L’alcalde de Girona ha titllat l’acte “d’indecència” per part dels Govern espanyol amb els ciutadans de les comarques gironines i particularment amb els ajuntaments de Girona i Figueres. “Vull denunciar que hi ha hagut una total insensibilitat respecte les institucions i una total deslleialtat de qui hauria de ser lleial amb les institucions democràtiques representatives dels ciutadans”, ha expressat Puigdemont, que ha explicat també que no hi ha hagut, prèvia a la citació per a aquesta vista, cap requeriment de la part demandant a la part demandada.

Pel que fa als arguments del contenciós, l’alcalde de Girona ha explicat que “tot està basat en declaracions de premsa, cosa inadmissible i una falta de rigor absolut”. Segons Puigdemont, aquest recurs demostra “com les institucions de l’estat estan més al servei d’una causa ideològica, partidista i política, que no pas a la defensa dels legítims interessos dels ciutadans” i que al darrere hi ha “una motivació de persecució ideològica”.

L’alcalde de Girona ha deixat clar que “no hi ha hagut cap contractació indeguda” en la iniciativa d’organitzar dos trens per permetre als ciutadans d’assistir a la manifestació de l’Onze de Setembre a Barcelona. “S’ha prestat un servei a la ciutadania. I encara que al recurs digui que no hi ha asidero en la ley de bases del régimen local, l’asidero principal que tenim els ciutadans d’una democràcia són les decisions democràtiques de les institucions, per tant, que dos ajuntaments que són membres de l’Associació de Municpis per la Independència, i que hi som per aprovació de la majoria absoluta dels plens respectius, tenim tot el dret del món a ser coherents amb la nostra decisió institucional”, ha conclòs.

Per la seva banda, l’alcalde de Figuers, Santi Vila, ha expressat el seu “disgust i el malestar” davant d’aquesta iniciativa de l’advocat de l’Estat. “Des de l’Ajuntament de Figueres hem ajustat la nostra acció política a la legalitat i continuarem fent-ho, a més sempre hem procurat donar compliment a tots els acords del Plenari municipal i això és el que ens dóna legitimitat i credibilitat”, ha subratllat.

En relació amb la iniciativa d’organitzar els trens per la Diada, Santi Vila ha manifestat que “quan l’alcalde de Girona i jo vam decidir organitzar aquests dos trens estàvem atenent una amplíssima petició ciutadana de milers de gironins i figuerencs que volien i sentien com a propis els motius per participar a la manifestació de l’Onze de Setembre”. L’alcalde de Figueres ha declarat que considera “inadmissible i innoble que el Partit Popular posi instruments de l’Estat al servei d’una causa partidista” i que aquesta “agressió és cap al conjunt de la ciutadania”.