Banyoles. El projecte 'Fem un hort!', de la Balca de Banyoles i el COIET, premiat pel Centre Promotor de l’Aprenentatge-Servei

Aquest abril del 2012 l’escola bressol municipal la Balca de Banyoles i el Centre Ocupacional i Especial de Treball (COIET), un organisme autònom del Consell Comarcal del Pla de l’Estany, van presentar el projecte Fem un hort! Aquest projecte consisteix en posar en funcionament un hort a l’escola bressol amb el suport dels nois i noies del centre ocupacional de treball, tot seguint una metodologia d’Aprenentatge i Servei.

La Balca i el COIET, amb el suport del Servei d’Educació de l’Ajuntament de Banyoles, han presentat el projecte a una convocatòria de premis del Centre Promotor de l’Aprenentatge-Servei i ha obtingut el seu reconeixement, essent un dels projectes premiats aquest 2012. Divendres dia 16 de novembre la Balca participarà a la Jornada d’Intercanvi d’Experiències que s’organitza a Barcelona i el proper dia 21 de novembre es recollirà formalment el premi de 1.000 euros.

Gràcies a aquest guardó es podran impulsar dues actuacions importants: ampliar l’hort i situar-lo en un lloc més cèntric dins del pati de l’escola, que millori el treball conjunt entre infants i joves; i impulsar una campanya de difusió dels valors del projecte i de sensibilització vers les persones amb discapacitat. Aquesta campanya de difusió consistirà en una exposició itinerant en forma d’hort ecològic construïda amb material reciclat i unes activitats de sensibilització que portaran a terme els mateixos joves del centre ocupacional amb el suport dels seus monitors. Està previst que ambdues actuacions s’implementin a partir del mes de gener del 2013.

El projecte es va iniciar ja fa uns dos anys i amb aquest temps l’hort pròpiament dit ha deixat d’estar en primer pla i ha esdevingut el motiu per a treballar tota una altra sèrie d’objectius de treball comuns. És un projecte que promou el creixement personal, les competències i habilitats personals i socials, l’autoestima, el respecte vers els altres i la responsabilitat. Els joves del centre ocupacional assumeixen el rol d’ensenyants i participen en la planificació del projecte, la compra de material, el suport als infants, esdevenint per ells una important experiència de creixement personal.

El projecte Fem un hort! és per la Balca i el COIET una experiència molt enriquidora, on serveis i persones ben diferents poden compartir objectius de treball i una relació humana que hi dóna un valor afegit importantíssim. Gaudeixen i fan un servei tot aprenent.

Imatge: Ajuntament de Banyoles