Girona. El col·legi Bell·lloc dóna tres fragments de mosaic procedents de can Pau Birol a l’Ajuntament de Girona

Els fragments geomètrics policromats del mosaic de Bell·lloc del Pla s’ubicaran al Museu d’Història de la Ciutat de Girona

L’alcalde de Girona, Carles Puigdemont, i el director del col·legi Bell·lloc, Miquel Riera, han signat aquest matí el conveni de donació de tres fragments de mosaic procedents de can Pau Birol, que el col·legi Bell·lloc ha donat a l’Ajuntament de Girona. A l’acte, també hi han assistit el catedràtic d’Arqueologia de la Universitat de Girona, Josep Maria Nolla, i el director del Museu d’Història de la Ciutat de Girona, Pere Freixas.

“Avui és un dia emocionant. Que la ciutat de Girona pugui rebre per posar en el seu museu i per posar-ho a l’abast dels investigadors i del públic en general una part que diu molt d’allò que som, perquè és d’allà on venim, és un acte d’una gran emoció. D’aquí molts anys potser altres objectes perdran valor, però això en guanyarà, i serà una de les peces de les més interessants i més atractives d’allà on s’exposi”, ha manifestat l’alcalde de Girona. Carles Puigdemont ha volgut afegir també que aquesta donació és un “gest que honora la gent que dirigeix la institució” del col·legiBell·lloc i posa de relleu “el compromís d’aquest centre amb la ciutat”.

Per la seva banda, Miquel Riera ha destacat que aquestes donacions s’emmarquen en la voluntat de l’escola “d’estar al servei de Girona” i que, a partir d’ara, faran “una funció molt més social i oberta a tothom”. El director del Bell·lloc ha atribuït la conservació de molts dels fons i restes arqueològiques de la vil·la al fet que la finca de can Pau Birol sigui un centre educatiu des del 1965.

El catedràtic d’Arqueologia de la Universitat de Girona, Josep Maria Nolla, ha subratllat la importància d’aquests fragments perquè són “un document notable d’un edifici i d’un moment de la història de la ciutat i dels seus entorns immediats”. Josep Maria Nolla ha afegit que “és més que probable que Bell·lloc del Pla fos, a l’antiguitat tardana, la vil·la més notable des de tots els punts de vista que hi havia al suburbi de la ciutat”. “Aquests fragments ajuden a entendre millor can Pau Birol, ajuden a entendre millor aquesta important vil·la i ens acaben de donar una idea de com era el suburbi d’una ciutat aparentment modesta i petita”, ha conclòs.

El director del Museu d’Història de la Ciutat, Pere Freixas, ha ressaltat que malgrat la “modèstia” que aparentment pot semblar que tenen els tres fragments “es podria dir que són realment tres objectes molt valuosos per la història de la ciutat” perquè es conserven “pocs testimonis de la ciutat romana de Girona, de l’època fundacional”.

Les mides d’aquests fragments són les següents: 44x30x7cm, 30x56x12 cm i 46x53x20 cm, respectivament, i formaran part del muntatge i de les activitats de l’exposició temporal que s’inaugurarà el 29 d’octubre a la sala d’exposicions del Museu d’Història de Girona “Parva Gerunda. La Girona romana”. Aquesta mostra destacarà  el protagonisme del suburbium de Gerunda, aquella corona circular d’uns 5 km de radi on es disposaven, entre altres coses, grans vil·les  amb una marcada personalitat, que sovint tenien més de gran casal urbà que de restabliment agrícola. Un cop acabada la mostra, aquests fragments formaran part del fons del Museu i s’exposaran a les sales estables dedicades a la Girona romana, tal com ha explicat Pere Freixas.