Publicat el Dijous, 28 Novembre 2024 14:49 Escrit per Ajuntament de CC Selva
L’Oficina Comarcal de Consum de la Selva s’ha sumat a la campanya que ha posat en marxa l’Agència Catalana del Consum a les xarxes socials @consumcat una campanya divulgativa, protagonitzada per la presentadora i comunicadora Carla Rubio, per compartir informació pràctica per comprar de forma més responsable i segura aquest Black Friday.
"N’estem tips" és el lema de l’Agència Catalana de Consum per a l'edició d'enguany
L’Oficina Comarcal de Consum de la Selva aconsella comprar de forma responsable i meditada durant el Black Friday i el CiberMonday. El divendres 29 de novembre és el Black Friday, una data en la qual moltes persones aprofiten per avançar les compres nadalenques. I el dilluns 2 de desembre, té lloc l’anomenat Cyber Monday. Per això, botigues físiques i les que venen per Internet fa dies que anuncien descomptes i ofertes.
Com que és un moment de l'any en què aprofitem per avançar les compres de Nadal, és important, més que mai, vetllar per un consum responsable, sostenible i segur.
Per aquest motiu l’Oficina Comarcal de Consum de la Selva s’ha sumat a la campanya que ha posat en marxa l’Agència Catalana del Consum a les xarxes socials @consumcat una campanya divulgativa, protagonitzada per la presentadora i comunicadora Carla Rubio, per compartir informació pràctica per comprar de forma més responsable i segura aquest Black Friday. Sota el lema “N’estem tips”, es donen consells (“tips”) adreçats especialment als consumidors més joves per fer un consum conscient i reflexiu. Des de l'Oficina Comarcal de Consum s'ha dut a terme una campanya de comunicació a les ràdios locals de la comarca de la Selva.
Si penseu comprar durant aquests dies, us aconsellem que ho feu de forma responsable i meditada i eviteu les compres impulsives.
Compres planificades
Abans de comprar, pensa què necessites realment i fes-te una llista, així evitaràs compres impulsives. Compara preus en diversos llocs i desconfia de les gangues a internet, podria tractar-se d'un engany o de productes falsificats, per exemple. Controla especialment la despesa amb targeta de crèdit i les compres finançades per a no sobre endeutar-te. Recorda que els productes han de tenir la mateixa qualitat i garantia que tenien a preu no rebaixat. Revisa que els productes mostrin tant el preu original o anterior com el rebaixat, o bé el percentatge de descompte (s'entén per preu original o anterior el més baix que hagi tingut el mateix producte en aquell establiment durant el mes anterior a la rebaixa). Tingues en compte que la publicitat és vinculant, és a dir, obliga a complir tot el que s’hi anuncia. Guarda els tiquets de compra, són la garantia i els necessitaràs si has de reclamar.
Sostenibilitat
Compra només allò que necessites, pensa en les conseqüències del teu consum sobre el planeta. Afavoreix el comerç local i de proximitat. T’estalviaràs despeses i l’impacte dels enviaments. Quan compres per internet tens un mínim de 14 dies per retornar els productes. Tanmateix, que el teu objectiu no siguin les devolucions, ja que el transport té un efecte negatiu sobre el medi ambient.
Compra segura per internet
Compra només en botigues virtuals segures i de confiança. Abans de comprar-hi, pots fer algunes comprovacions: Revisa que el web sigui mínimament acurat, amb dades de contacte, informació suficient sobre els productes i condicions totalment clares pel que fa als sistemes de pagament i d’enviament. Busca a la xarxa l’opinió d’altres consumidors sobre aquella empresa. Compara preus i si detectes preus excessivament baixos, desconfia’n! L’adreça de la pàgina ha de canviar d’http a https. Si compres en botigues virtuals amb seu fora de la Unió Europea i tens cap problema, la situació podria ser més complexa i difícil de resoldre. Evita fer compres des d'ordinadors públics i xarxes Wi-Fi obertes (sense contrasenya).
Compra en botigues presencials
Si compres en establiments presencials, tingues en compte que no estan obligats a acceptar canvis o devolucions excepte que ho anunciïn o que el producte no estigui en bon estat. Per tant, és preferible que ho preguntis abans de comprar-hi. Si l'establiment ofereix la possibilitat de fer canvis o devolucions, també ha d’informar de les condicions en què es podran fer: terminis, possibles excepcions i sistema de retorn dels diners (en efectiu o en un val de compra amb caducitat o sense). Els productes rebaixats han d'estar diferenciats clarament d'aquells que no tenen rebaixa o descompte. A més, la informació relativa als preus rebaixats ha de ser sempre molt clara, assenyalant el preu original i preu rebaixat o el percentatge de descompte.
Compres a empreses de fora de la Unió Europea
Si compreu en botigues virtuals amb seu fora de la Unió Europea, cal tenir en compte que ara tots els productes que es compren en webs de fora de la UE estan subjectes al pagament d'IVA i altres drets de duanes. Per tant, abans de fer una compra en línia en una botiga virtual d'un país no comunitari, verifiqueu si els impostos estan inclosos en el preu final perquè si no ho estan, posteriorment l'empresa que fa l'entrega dels productes pot reclamar-vos aquests recàrrecs.
A més, si sorgeix qualsevol problema relacionat amb la compra en un web de fora de la UE, la situació podria ser més complexa i difícil de resoldre, ja que la normativa europea de protecció de les consumidors no serà aplicable i, a més, la reclamació no podrà gestionar-se a través de la xarxa de Centres Europeus del Consumidor que permet resoldre controvèrsies transfrontereres de consum dins del perímetre de la UE.