Cardona. Cardona acull la tercera edició de la Festa de la Sal, un retorn als seus orígens

La festa compta amb més d’una vintena de propostes culturals, amb la cantautora Suu com a cap de cartell; i un espai gastronòmic amb la presència del xef estrella Michelin Jordi Llobet, entre d’altres

La vila convidada d’enguany és la població basca d’Añana, coneguda per la seva producció de sal artesana fruit de l’evaporació natural de la salmorra.

La Festa de la Sal de Cardona, que se celebrarà el cap de setmana del 3 i 4 juny, consolida un esdeveniment festiu que commemora els orígens històrics de la vila i amb un fil conductor, la sal, que vol reivindicar l’orgull cardoní i els seus orígens. Serà una gran ocasió per tastar i adquirir la sal de Cardona, destacada per ser una sal de roca extreta del cor del diapir, pura, cristal·lina i amb milions d’anys d’història.

Des de l’any 2021 es va fer ja un canvi de paradigma, passant de fira a festa, amb tot un caràcter festiu que gira al voltant de quatre eixos com a protagonistes:  el patrimoni, la cultura, el comerç i la gastronomia, amb una programació pensada per a tots els públics.

L’Ajuntament, conjuntament amb la Fundació Cardona Històrica, la productora cardonina Udurae i l’Agència de Desenvolupament Local, presenten la que és la tercera edició.

Una extensa programació durant tot el cap de setmana: 3 i 4 de juny

El tret de sortida serà dissabte, 3 de juny, al matí. A les deu del matí es farà, a la Vall Salina, una ruta amb marxa nòrdica i senderisme. Al migdia, a la plaça de la Fira, s’hi farà una ballada de gegants cardonins.

Una de les propostes flamants de la tercera edició de la festa cardonina és l’activitat “Els reptes de la Sal”. S’ubicarà a la plaça Santa Eulàlia i al Carrer de la Fira durant tot el cap de setmana i serà un espai amb reptes i trencaclosques científics amb la sal com a protagonista, una activitat per a tots els públics.

En l’eix de patrimoni s’oferirà una visita guiada a diferents espais dels Escorials i, seguidament, comptarà amb un tast de vins de la DO Pla de Bages amb les explicacions d’una sommelier. Aquesta activitat, que té un preu de 10 euros, caldrà comprar tiquet a cardonaturisme.cat. Hi haurà un servei de bus llançadora fins al Rastrillo.

A la tarda, i al saló de sessions, es farà la presentació de la vida convidada, la població basca d’Añana, que és coneguda per la seva producció de sal artesana fruit de l’evaporació natural de la salmorra.

El Valle Salado de Añana és un dels conjunts culturals, arquitectònics, mediambientals i arqueològics més importants del món, i compta amb el reconeixement més rellevant en patrimoni turístic i industrial per la Red Europea de Patrimonio Industrial. Precisament, una representació de Cardona, de la mà de l’alcalde i el director de la Fundació Cardona Històrica, van visitar fa unes setmanes la vila basca per conèixer de primera mà la seva història i el seu vincle amb la sal.

Durant tot el cap de setmana, la vila convidada tindrà un estand propi, a la plaça de la Fira, on es podran realitzar tasts de diferents tipus de sal acompanyats amb producte local i que complementarà també l’espai de promoció i venda de la sal de Cardona.

La nit de dissabte acabarà amb un concert a la plaça de la Fira amb la cantant Suu com a cap de cartell i, després, amb DJ Rafa. També s’habilitarà durant tota la nit un Punt Lila per a prevenir i actuar davant de qualsevol cas de violència masclista.

Durant el dia hi haurà música itinerant pels carrers del centre històric a càrrec de La Percuteria i Zebrass.

De cara a diumenge, 4 de juny, es celebrarà l’acte institucional de lliurament del Saler d’Or i la moneda de pagament del Dret d’aimines i es farà, a la plaça del Mercat, un espectacle de circ i música. Al migdia, la plaça de la Fira i del Mercat acolliran un showcooking popular a càrrec de Jordi Llobet, xef estrella Michelin. També a la Fira de Baix s’hi acollirà una activitat familiar a càrrec de Dani Jiménez sobre divulgació científica.

La Festa de la Sal acabarà, el 4 de juny a la tarda, amb un concert a càrrec de l’Escola Municipal de Música – Musicant (Fira de Baix), un espectacle de música i teatre (a la plaça Mercat), i un concert final, a les set de la tarda, d’Alaire, una mescla heterogènia originària de Catalunya, Andalusia i Irlanda.

Durant el cap de setmana s’habilitaran dues tasques a càrrec de les penyes Barreres i La Corneta, així com un espai gastronòmic, a la plaça del Mercat, de maridatge de vins catalans, producte local i sal.

L’alcalde, Ferran Estruch, ha remarcat que “es fa una aposta important per les propostes infantils i familiars” quant a programació cultural. Estruch també ha posat en valor els espais gastronòmics: “La restauració local té un paper fonamental, i aquesta festa és important per donar impuls al nostre producte local i també al nostre comerç local.”

El director de la Fundació Cardona Històrica, Francesc Ponsa, ha assegurat que “s’espera una bona afluència de visitants que s’apropin a conèixer la cultura de la sal durant el primer cap de setmana de juny”.