Canal Ajuntament

Viladecans . ERC obté el suport del Ple de Viladecans a exigir el traspàs de Rodalies i l’augment de les freqüències de pas

La moció insta a fixar com a prioritari el desdoblament de vies al seu pas per la ciutat, quelcom que permetria incrementar el servei  

Els republicans denuncien que l’oferta actual de transport públic a Viladecans queda  lluny dels estàndards mínims de qualitat i això incentiva l’ús del vehicle privat  

El grup d’ERC-AM a l’Ajuntament de Viladecans va aconseguir al Ple municipal de setembre el suport gairebé unànime (Ciutadans es va abstenir) a una moció per exigir les inversions pendents i millores al sistema de Rodalies. El text, consensuat amb la resta de grups a partir d’una proposta inicial dels republicans, insta al Govern de l’Estat a completar el traspàs del servei de Rodalies a la Generalitat de Catalunya, i exigeix fixar com a prioritari l’augment de freqüències i el desdoblament de vies a Viladecans.   

Tal com explica la regidora republicana Natàlia Morant, “a Viladecans, tenim una estació catalogada com a baixador, amb unes freqüències molt inferiors a la resta de municipis de l’entorn tot i tenir un nombre d’habitants igual o superior. A més, paguem el mateix tribut de transport públic que la resta de municipis metropolitans, de manera que hi ha un desequilibri important i un greuge comparatiu que cal resoldre. Aquesta situació és insostenible i, per això, hem exigit reiteradament com a prioritat l’augment de freqüències i el desdoblament de vies al seu pas pel nostre terme municipal”, com amb les al·legacions d’ERC al Pla director d’infraestructures 2021-2030 de l’Autoritat del Transport Metropolità.  

Morant afegeix que “amb un servei contínuament en tensió, qualsevol incidència provoca retards en els trens programats, amb el conseqüent col·lapse d’usuaris a l'andana de Viladecans. A més, a la nostra ciutat hem vist reduïda la freqüència de trens en els darrers anys, només se n’aturen dos cada hora durant gran part del dia”. “Actualment, tenim una menor freqüència de pas respecte l'any 2020”, denuncia la regidora d’ERC.   

La moció aprovada exigeix al Govern de l’Estat l'execució urgent de la inversió infraestructural pendent a tot el sistema ferroviari català per assolir una xarxa de qualitat, complint els terminis del Pla de Rodalies i afegint-hi les millores necessàries per incrementar la capacitat i seguretat de la xarxa, millorar la integració urbana, renovar el parc mòbil, augmentar l’accessibilitat, adequar estacions i, en general, totes les eines d’atenció a l’usuari. 

Així mateix, el Ple municipal exigeix completar el traspàs de Rodalies del Govern de l’Estat a la Generalitat per tal de garantir un servei de qualitat, des de la proximitat i que sigui atractiu per a les persones usuàries. Una assumpció de competències que -tal i com recalca la moció- ha d’anar acompanyada dels recursos necessaris per a la seva gestió.  

Un dels altres acords inclosos al text insta a totes les administracions, incloent l’Ajuntament de Viladecans, a treballar en la línia dels Objectius de Desenvolupament Sostenible 2030 i de la mitigació dels efectes del canvi climàtic, amb accions per incrementar l’ús del tren en detriment del vehicle privat. 

Manca d’inversió  

El 2010 la Generalitat va assumir parcialment el traspàs de Rodalies en virtut de l’article 169 de l’Estatut, encara que amb dos anys de retard. El Govern va passar a encarregar-se de la gestió dels trens (horaris, freqüència de pas, tarifes i informació als usuaris), però la titularitat, gestió i explotació de la infraestructura d’estacions, vies i andanes va seguir en mans d'Adif, l'empresa pública que depèn del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana.  De fet, l’operadora del servei ha quedat condicionada a un senzill conveni amb la mateixa Renfe-operadora i qualsevol opció de millora horària ha sofert constantment les limitacions d’una infraestructura àmpliament afectada per una desinversió i manca de manteniment per part del Ministeri. 

Pel que fa a la inversió, dels 4.300 milions previstos en el Pla Rodalies 2008-2015 només se’n va executar un 13%. D’aquesta quantitat, el 60% es va gastar en el nou accés a l’aeroport del Prat. I del Pla Rodalies 2020-2030 sols s’ha executat per ara el 8,7%. Dels 2.100 milions previstos entre 2016 i 2020 en inversions d'Adif i Renfe a Catalunya, només se n'ha executat el 40%.  

La regidora Morant considera que “tot plegat és un despropòsit que la ciutadania pateix cada dia amb greus conflictes en la seva mobilitat quotidiana, posant en risc les seves feines i altre tipus de compromisos, motiu pel qual el vehicle privat s’erigeix com a única alternativa real, viable per anar a treballar, estudiar o fer gestions imprescindibles. El resultat és el descrèdit del sistema de transport públic i la desconfiança dels usuaris pels seus retards constants i la sobreocupació en hora punta. És urgent executar les inversions pendents i les millores necessàries per dignificar i garantir un servei digne”.  

La xarxa de Rodalies i els serveis de mitja distància són clau per a la mobilitat diària del país, i per garantir una mobilitat sostenible que permeti avançar de l’hegemonia dels vehicles privats cap a sistemes compartits. “En plena emergència climàtica, permetre que es generi aquesta constant desconfiança i aversió cap al sistema de transport públic és una irresponsabilitat i una mala gestió política”, ha conclòs. 

 


1665462391comboi_rodalies.jpg
1665462391andana_rodalies.jpg


Canal Ajuntament 2012 | Un projecte de NOTIDIG | redaccio@canalajuntament.cat | Avís Legal | 667732409

Top Desktop version