Altafulla. Campanya de captura de reines de vespa asiàtica a Altafulla

Es tracta d'una espècie invasora que produeix importants afectacions al nostre territori en diversos àmbits

L'Ajuntament d'Altafulla ha començat una campanya de detecció i captura de reines de vespa velutina, coneguda popularment com a vespa asiàtica. L’objectiu és detectar la presència de les reines i eliminar el major nombre d’individus que podrien donar lloc a nous nius al municipi, ajudant així a evitar els riscos que genera la seva presència en àrees habitades i la seva proliferació.

Per això, fins a finals de maig, s’instal·len diverses trampes per capturar les reines d’aquestes vespes. Aquestes trampes capturen les reines de la vespa asiàtica i no generen cap risc per a les persones, ja que un cop hi han entrat les vespes no poden sortir-ne.

Per poder assolir l’objectiu de la campanya, és molt important que es respectin i no es manipulin les trampes col·locades. Per ara se n'han capturat un total de 247 reines i 3 d'obreres. L'empresa encarregada dels treballs és Dàurica, serveis ambientals i biodiversitat.

La vespa asiàtica (Vespa velutina) es una espècie exòtica invasora originària d’Àsia que va ser detectada per primera vegada a Europa l’any 2004, a França. Posteriorment, l’any 2012 es va trobar a Galicia, nord de Portugal, País Basc i Navarra, i aquest mateix any es van detectar els primers exemplars a Catalunya (Vall d’Aran i Alt Empordà). Un any després, ja es trobaven nius a la Garrotxa, la Selva i el Ripollès tot iniciant un procés d’expansió per diversos territoris de Catalunya.

La presència d’aquesta espècie invasora al nostre territori produeix importants afectacions a l’apicultura, en depredar sobre l’abella de la mel, però també sobre altres pol·linitzadors de conreus i flora silvestre. Igualment, té efectes sobre la salut pública, creant una percepció d’inseguretat en la població pel risc de les seves picades.

1652774093img-3946.jpg
1652774093p1260209.jpg