Banyoles. El Taller de Música de Banyoles celebra el llegat de Thad Jones i els Seminaris Internacionals de Jazz

Una exposició i un audiovisual contextualitzen el concert d’homenatge a Thad Jones de la Girona Jazz Project a l’Auditori de l’Ateneu. Els seminaris, organitzats fa 40 anys per professors del Taller de Músics de Barcelons i veïns de Banyoles, van ser pioners a nivell català i estatal

Ara fa poc més de quaranta anys, Banyoles va ser l’escenari d’una iniciativa pionera: el 1980 s’hi va celebrar el primer Seminari Internacional de Jazz de Catalunya i l’Estat espanyol, sota el paraigua d’una institució també pionera, el Taller de Músics de Barcelona. El seminari va reunir diversos músics de jazz dels Estats Units, entre quals sobresortia el trompetista i director de big bands Thad Jones. L’experiència va ser un èxit i va tenir continuïtat l’any següent.

L’interès que va despertar aquell esdeveniment va donar un nou impuls a la música jazz a Banyoles i al Pla de l’Estany. Per tal de celebrar el llegat dels seminaris, la Girona Jazz Project ha ideat el concert monogràfic “Homenatge a Thad Jones”, que tindrà lloc el dissabte 4 de desembre a les 8 del vespre a l’Auditori de l’Ateneu-CMEM de Banyoles. Per ampliar aquest homenatge, contextualitzar els fets i recuperar-ne la memòria, el Taller de Música de Banyoles, organitzador del festival FEMJazz!, impulsa l’exposició “Thad Jones: llavors de jazz a Banyoles”  a l’Espai Eat Art. La mostra s’inaugurarà el divendres 19 de novembre i es podrà visitar fins al 18 de desembre.

Els Seminaris Internacionals de Jazz i Thad Jones

La primavera de 1980, el Taller de Músics de Barcelona, centre pioner en la formació en músiques modernes a Catalunya, va organitzar el seu primer Seminari Internacional de Jazz. El lloc escollit fou Banyoles, concretament l’hotel L’Ast, on els responsables del Taller van portar un conjunt d’importants músics nordamericans, entre els quals destacava Thad Jones, que en aquella època dirigia l’Orquestra de la Ràdio i Televisió de Dinamarca. L’element clau perquè el seminari es fes a Banyoles i hi participessin professors d’aquest nivell va ser el trompetista argentí Américo Bellotto, llavors resident a Europa i la parella del qual, Lena Solfors, era entrenadora de rem i vivia a la capital del Pla de l’Estany.

Durant dues setmanes es van impartir classes de diversos instruments, composició, arranjaments, combos, etc. i es van dur a terme alguns concerts oberts. L’èxit d’assistència i el nivell musical del seminari van propiciar l’impuls d’un segon seminari l’any següent. Tanmateix, desavinences internes entre els organitzadors van desembocar en la celebració de dos seminaris internacionals el 1981 a Banyoles: un, l’organitzat novament pel Taller de Músics, i l’altre, promogut pel Centre d’Iniciatives Musicals de Banyoles, entitat creada feia poc per músics locals i Bellotto. Jones va repetir com a professor convidat, en aquesta ocasió en la convocatòria del Centre d’Iniciatives Musicals, que també es va dur a terme a L’Ast. En aquesta segona estada, Jones, que escrivia música tot el dia, va compondre una peça que es va interpretar per primer cop en un concert a la plaça Major de Banyoles. El seminari del Taller es va celebrar al Monestir. Tanmateix, en les jams i actuacions es van barrejar professors i alumnes de tots dos seminaris. En aquesta segona edició hi van assistir alguns joves que, uns anys després, fundarien el Taller de Música de Banyoles.

La celebració d’aquestes estades formatives a la ciutat van despertar definitivament l’interès pel jazz entre intèrprets i aficionats banyolins. Aquests esdeveniments, amb ressò arreu del país, van contribuir a la generació d’una activitat sostinguda al voltant del jazz a Banyoles i constitueixen una fita notable de la història del jazz a la demarcació de Girona.

L’homenatge

El Taller de Música de Banyoles, conscient de la transcendència que va tenir l’efemèride i que, tanmateix, és desconeguda per la majoria de la població, ha ideat l’exposició “Thad Jones: llavors de jazz” per embolcallar el concert d’homenatge al músic nord-americà i, al mateix temps, recuperar aquesta fita de la història musical de la ciutat. El discurs de la mostra es basa en material recuperat de l’època (fotografies inèdites, premsa, documentació i cartells) i en el testimoni de persones implicades en l’esdeveniment (professors, músics i alumnes), que es recullen en una peça audiovisual de 35 minuts de durada. Més enllà de repassar l’organització i el desenvolupament dels seminaris, l’audiovisual explicarà l’impacte que van tenir en  l’evolució del jazz a Banyoles, augmentant l’afició pel gènere i desembocant en la creació del Taller de Música uns anys més tard. Un cop acabada l’exposició, el metratge es podrà recuperar al web de FEMJazz!.

En l’elaboració de “Thad Jones: llavors de jazz a Banyoles” hi han participat el periodista Marcel Pujols i el realitzador Xavier “Xef” Vila, mentre que el disseny gràfic i de l’espai expositiu són obra de l’estudi banyolí Enserio. Els materials provenen de l’Arxiu Comarcal del Pla de l’Estany, l’INSPAI. Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, l’arxiu del Taller de Músics de Barcelona i els arxius personals de Joan Comalat, Antonio Narváez i Elias Quiroga, fotògrafs presents als seminaris. El projecte s’emmarca en el conveni del Taller de Música de Banyoles amb l’Ajuntament de Banyoles i compta amb la col·laboració de la Diputació de Girona i la Fundació Lluís Coromina i el suport de l’Escola Municipal de Música de Banyoles i el Taller de Músics de Barcelona.

1636930380primer_seminari__1980._autor_elias_quiroga.jpg
1636930380cartell_expo_thad_jones_banyoles_-_disseny_enserio.jpg