Titulars
A+ A A-

Blanes. El Mirall retorna als escenaris amb ‘Garrí al forn amb compota de Reineta’, un espectacle de cabaret contra la violència masclista i el patriarcat

Poc es podia pensar qui diumenge passat –coincidint amb la Festa Major- va anar al Teatre de Blanes que tindria l’oportunitat de gaudir d’un espectacle tan atrevit com compromès, marca de la casa de qui el propiciava, el grup El Mirall. En aquesta ocasió de la mà de Roberto G. Alonso: actor, ballarí, coreògraf, director i tot un referent de la dansa a Catalunya i l’estat espanyol.

De fet el cartell que anunciava l’obra –on la nuesa d’un cul actuava de reclam innegable- i el seu títol, Garrí al forn amb compota de reineta ja deixava entreveure que, com a mínim –com també sol ser marca de la casa- no deixaria indiferent absolutament a ningú. La primera incursió d’El Mirall en el món del cabaret ha resultat ser un nou èxit afegit a la seva llarga trajectòria.

Un espectacle de cabaret reivindicatiu
El context de la COVID ha provocat que fins ara no s’hagi pogut oferir en públic, després que es portava treballant durant molts mesos. La pandèmia també ha provocat que l’elenc d’actors i actrius hagin hagut d’assajar en cinc espais diferents, amb les dificultats que això suposa. Finalment, però, diumenge va arribar l’hora de la veritat, i el cert és que el públic que omplia el recinte –hi havia ganes de tornar a trobar El Mirall- va quedar autènticament bocabadat per l’obra, tal com va quedar palès amb el llarg aplaudiment que va omplir la sala.

Si bé estava presentada amb un embolcall que tenia un evident punt frívol cabareter –amb els seus ingredients principals: música, dansa, humor i acudits pujats de to- El Mirall ha volgut anar més enllà i ha utilitzat el cabaret per cridar un missatge alt i clar. Al llarg de l’hora i escaig que dura l’obra, es fa ressò dels convulsos temps que s’estan vivint, amb el ressorgiment d’idees ja no retrògrades, sinó absolutament anacròniques.

Els diferents números que composen l’obra van servir per reivindicar un respecte real i veritable per la igualtat entre gèneres i opcions sexuals, i encara mes: una denúncia contra una part de la societat i contra els poders jurídics i polítics que ajuden a perpetuar els estereotips patriarcals que promouen que es perpetuïn determinades conductes. Ja no tan sols la violència de gènere, sinó  també els comportaments violents i discriminacions que no tenen justificació.

Tot això mostrat amb una professionalitat que ja voldrien moltes companyies teatrals, tot i que es tracti d’una companyia amateur. Això si, tal com els mateixos membres d’El Mirall remarquen: gràcies a la inestimable tutorització de Roberto G. Alonso, que es va encarregar de dur a terme un taller per introduir a les actrius i actors en el cabaret, guiant-los en un procés amb molta paciència amanida amb estima i professionalitat.

D’altra banda, al llarg de tota la representació es fa un repàs a cançons que els qui tenen una certa edat van poder reconèixer per haver escoltat durant la seva infantesa i adolescència, o bé a les seves àvies. Per això, des d’El Mirall, s’aprofita també per retre homenatge a tres grans dones de l’escena catalana: Guillermina Motta, Núria Feliu i Rosa Maria Sardà.

Felicitació del director del FITAG Girona, Martí Peraferrer
Entre el públic que diumenge va assistir a l’estrena de l’obra s’hi comptava tot un referent del món teatral a comarques gironines: Martí Peraferrer Vayreda, director del festival FITAG-Girona. L’actor i director teatral s’ha desfet en elogis després d’haver vist Garrí al forn amb compota de reineta, i ha fet un públic reconeixement del treball actoral.

Martí Peraferrer ha anat encara més enllà, i ha fet una molt encertada –com no podia ser d’una altra manera- definició del què significa l’espectacle: “És un espectacle cruelment delicat, incisivament poètic, terriblement divertit i frívolament eficaç”. També ha remarcat: “Un cabaret denúncia fet per divertir a cops de bufetades de realitat. Quanta intel·ligència, poesia i transgressió servit amb tanta elegància i amb tanta senzillesa. Marca Alonso”.

L’espectacle ha comptat amb l’assessorament i suport del creador del grup  El Mirall, Pep Alum, i l’elenc d’actors i actrius –entre els quals s’hi ha comptat brillants i sorprenents incorporacions- està format per: Eva Ariza, Esther Bordallo, Bru Gallart, Oriol Gallart, Anna González, Mireia Micàs, Anna Noguer, Cristina Pérez, Xavier Puigdemont, Carme Rodríguez i Albert Torras. Com és habitual, Carlos González, Hugo González i Kore Velasco s’han encarregat de la llum i el so.

1627472135Teatre El Mirall - Garri al Forn 33.JPG

1627472135Teatre El Mirall - Garri al Forn 37.JPG

1627472135Teatre El Mirall - Garri al Forn 56.JPG

Ajuntaments i Municipis de Catalunya Ajuntament Municipi