Blanes. Alumnes del Col·legi Santa Maria de Blanes dissenyen una ‘Bossa de Residus’ reutilitzable per la platja

Amb la cloenda del curs escolar 2020-2021 són múltiples i variades les activitats que s’estan fent aquests dies coincidint amb la finalització d’una etapa. Una d’elles ha estat la presentació de les conclusions i la campanya d’un projecte relacionat amb la presència de residus –en especial els plàstics i burilles- a les platges de Blanes.

Els alumnes de tercer d’ESO del Col·legi Santa Maria de Blanes han participat en un projecte anomenat ‘Som Platja’, dirigit per l’entitat Submon amb el suport del Departament de Territori i Sostenibilitat d ela Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament del municipi. De fet, arreu del litoral català tan sols s’ha fet en cinc localitats, entre elles a Blanes.

Per presentar les conclusions i la campanya de difusió que forma part del projecte, ha tingut lloc un acte dividit en dues parts, allotjades en dos espais diferents per respectar les mesures COVID i els grups bombolla. La presentació la van encapçalar l’alcalde de Blanes, Àngel Canosa, i la tinenta d’alcalde de Medi Ambient, acompanyats d’Andreu Dalmau (Submon), Xavi Oliva (responsable del projecte) i Pau Jerez (cap d’estudis).

Disseny d’una ‘Bossa de Residus’ reutilitzable per la platja
Les conclusions del projecte han inclòs diverses propostes elaborades pels propis alumnes, entre les quals la més original va ser el disseny d’una ‘Bossa de Residus’ reutilitzable per evitar llençar les deixalles a la platja. Està feta de roba, i duu el nom del projecte en què han estat treballat ‘Som Platja’, així com el logotip del grup educatiu al què pertany el Col·legi Santa Maria: ‘Blanes Manyanet’.

S’han editat una trentena de bosses per desar-hi les llaunes, les burilles o els residus que –del contrari- acabarien abocats sobre la sorra. Per demostrar la seva utilitat, també han editat un vídeo on es poden veure les mil-i-una maneres de fer-la servir que pot tenir la bossa. Si bé es tracta d’un exercici educatiu més, la originalitat del sistema ha sorprès a més d’un.

D’altra banda, els i les alumnes han lliurat a l’alcalde i a la tinenta d’alcalde de Medi Ambient un escrit que recull diverses propostes elaborades a classe. Entre elles: continuar fent el mostreig de residus, distribuir màquines de retorn d’envasos a canvi d’alguna cosa, o bé un sistema de cendrers a la platja, tot i que en aquest sentit també fan al·lusió a la campanya que ha encetat recentment l’Ajuntament de Blanes per promoure que les platges siguin un espai lliure de fum, endegada amb el lema ‘A Blanes, no em fumis la platja!’.

Objectiu: Mostreig de Residus a la Platja i promoure solucions
L’entitat Submon treballa per conservar la biodiversitat marina i per assolir un ús sostenible del medi marí promovent un canvi en la relació de la societat amb el mar, amb diferents tipus d’activitats. Una d’aquestes actuacions la fan a nivell d’instituts, i és aquí on els i les alumnes de 3r d’ESO del Col·legi Santa Maria de Blanes han pres protagonisme durant la segona meitat d’aquest curs 2020-2021, arran de la signatura del conveni de Submon amb el consistori blanenc per desenvolupar el projecte ‘Som Platja’.

Blanes ha esdevingut una de les cinc úniques localitats arreu de Catalunya on s’hi ha estat duent a terme el projecte, a banda de Canet de Mar, Palafrugell, Vilanova i la Geltrú i Cambrils. El projecte ha tingut tres parts: mostreig, anàlisi del mostreig i campanya informativa. El mostreig ha constat de tres sortides a la platja de S’Abanell, i en cadascuna d’elles s’han recollit i classificat els diferents tipus de residus que han trobat als mateixos trams de platja.

Un cop fet el mostreig van procedir a analitzar les dades. Això els ha permès detectar que aproximadament el 50% dels residus trobats són de 4 tipus de deixalles sobre els que es farà l’actuació per reduir-los. Així, en aquest 50% hi ha burilles (20%), fragments de plàstics més petits de 25 mm. (12% del total), fragments de plàstics més grans de 25 mm. (8%) i residus de porexpan (8%).

Amb aquesta informació han elaborat la campanya informativa on tota la classe ha col·laborat aportant propostes per aconseguir conscienciar la població de la problemàtica ambiental que comporten aquests residus i la promoció d’hàbits que redueixin el problema. La campanya ha inclòs la presentació que s’ha fet a l’alcalde i la tinenta d’alcalde, i també s’ha centrat en fer difusió a través de les xarxes socials a través de vídeos, fotografies, infografies, pòsters, etc.

1624273318Conclusions Projecte Som Platja 5.JPG

1624273318Bossa de Residus 2.JPG