Riudellots de la Selva. Cerimònia en honor del Venerable Fra. Dalmacius Ciurana a Riudellots de la Selva

El dissabte passat, 5 de juny, es va celebrar la cerimònia en honor del Venerable Fra. Dalmacius Ciurana, les restes del qual descansen a la Capella de Sant Miquel de la Parròquia de Riudellots de la Selva. Es va portar a terme una conferència a càrrec d'Elvis Mallorquí, una ofrena floral per part de la família i una per part de l'Ajuntament i una missa.

Fra Dalmau Ciurana va néixer el 1574 a Riudellots, al mas Ciurana (actualment Ca n'Aimeric). El mas ja existia al segle XIII amb el nom de mas Guerau de Benaula. La família havia superat les mortaldats posteriors a la Pesta Negra i, després d'incorporar terres de masos rònecs, es va convertir en una de les principals famílies de Riudellots. Un fill no hereu, de nom Jaume, va entrar a l'orde dels dominics (o predicadors) de Girona, al convent de Sant Domènec, el 1604 i aleshores va elegir el nom de Dalmau, en honor a un altre frare dominic, Dalmau Moner, de Santa Coloma de Farners (inicis del segle XIV).

Els anys que va viure fra Dalmau Ciurana coincideixen, a nivell local, amb la configuració de l'actual poble de Riudellots: l'església es va acabar el 1593 i les cases més antigues del poble (l'antiga cellera) són de finals del segle XVI i inicis del XVII. A nivell global, la seva vida coincideix amb l'arribada als pobles rurals de les directrius de la Contrarreforma catòlica dictats en el Concili de Trento, per lluitar contra els protestants.

Fra Dalmau Ciurana va contribuir als ideals de Trento amb el recapte d'almoines als camins prop de la ciutat de Girona i amb la difusió de la veneració de la Marededéu del Roser. Moltes persones li demanaven consell per als seus afers i consol per als malalts. Com que molts es curaven, el consideraven com un sant que feia miracles.

Va morir el 1637, just abans de l'arribada de la guerra a Catalunya (la revolta dels Segadors i la guerra de Separació). Després, el 1660 el sacerdot Narcís Camós en va redactar una biografia per a iniciar el procés de beatifició, però no va arribar a ser beat. Se'l considera, tanmateix, com a "venerable”.

Finalment, al segle XIX, la desamortització va afectar el convent de Sant Domènec i el 1848 es va traslladar la seva sepultura a l'església de Riudellots i el 1859 es va moure a l'altar de Sant Miquel, on encara hi és. Va morir un 3 de juny i, per això, es va fer un petit acte de record a la figura d'aquest riudellotenc del segle XVII, a iniciativa de l'Associació de Veïns del poble i de la família Ciurana. A l'acte hi va assistir l'alcaldessa, Montserrat Roura.

1623244261_DSC9886.jpg