Blanes. Els ‘Calamars a la Romana’ del ‘Cafè Terrassans’ de Blanes, escollits els millors de comarques gironines

Aquest dilluns a primera hora de la tarda s’ha fet el lliurament de la placa que acredita aquest guardó. El diari gastronòmic digital ‘Va de Gust’, especialitzat en productes de qualitat arrelats a un territori, va proposar el passat mes de maig als seus lectors que suggerissin on es poden menjar els millors calamars a la romana d’arreu de Catalunya.

Després de rebre més de 400 recomanacions de bars o restaurants repartits arreu de la geografia catalana, finalment la publicació digital va proposar als seus lectors i lectores un segon repte. D’entre tots els establiments més anomenats, es va reduir la proposta a 10 locals perquè les votacions dirimissin el repte de triar en quin d’ells es fan els calamars a la romana més bons de Catalunya.

‘Cafè Terrassans’, els millors calamars a la romana de comarques gironines
Novament la resposta participativa al repte ha estat massiva, de manera que s’han rebut més d’un miler de vots per escollir els millors calamars a la romana. D’aquest total de participants, l’establiment gironí que ha obtingut la millor puntuació ha estat el ‘Cafè Terrassans’, amb un 37% dels vots totals, més d’un miller. Això li ha significat guanyar el Segon Premi.

Per votació popular, doncs, els calamars a la romana del ‘Cafè Terrassans’ són els millors de comarques gironines, ja que el Primer Premi ha estat pel Restaurant Mediterrani Blau, de la localitat tarragonina d’Amposta. Per lliurar el preuat guardó, aquest migdia s’ha desplaçat fins a Blanes el sotsdirector de ‘Vadegust’, Ramon Roset, Gastrònom i Somelier. L’ha lliurat a dues generacions del ‘Cafè Terrassans’: Fèlix Bota i la seva filla Sara Bota.

A banda de fer entrega de la placa que certifica el guardó gastronòmic, el representant de la revista també ha volgut fer la prova empírica que ha certificat que, realment, els calamars a la romana del ‘Cafè Terrassans’ són els millors. Això és perquè després de tastar-ne una plata ha comprovat que reuneixen els tres requisits que es demanava: els calamars han de ser frescos, han d’estar ben arrebossats i no tenir un excés de farina; i ben fregits perquè siguin cruixents.

Més de 50 anys gaudint dels calamars a la romana dels Terrassans
De fet, la tapa dels calamars a la romana del Cafè Terrassans es pot dir que tota la vida ha estat reconeguda com la més popular del cèntric establiment situat al costat de l’Ajuntament de Blanes, ja que és la més demanada. Actualment són al front dels Terrassans Fèlix Bota i la seva filla, Sara Bota, després que la nissaga familiar la van encetar els pares d’ell, en Joan Bota i la Pepeta Gibert. Va ser l’any 1962 quan es van fer-se càrrec del negoci, popularitzant durant els primers anys el vermut a base d’escopinyes i cloïsses.

Entre el 1969 i el 1970, van començar a entrar les tapes calentes, i entre elles la més apreciada ja ho eren els calamars a la romana. Va ser la mare d’en Fèlix Bota, la Pepeta Gibert, qui va idear la recepta original, que ha perdurat fins avui dia. Des que l’actual tercera generació, Sara Bota, regenta l’establiment al costat del seu pare, la jove empresària ha introduït els canvis necessaris per millorar encara més el producte, sobretot pel que fa a la seva elaboració a la cuina.

Sense desmerèixer els calamars a la romana que es fan en altres establiments de restauració de Blanes –una de les tapes més apreciades perquè es tracta d’una vila d’arrels marineres-, els que es fan als Terrassans són reconeguts internacionalment, i són el producte més sol·licitat. Segons calcula Fèlix Bota, que porta més de 30 anys treballant als Terrassans –primer amb els seus pares, després en solitari i ara amb la seva filla-, cada any es produeixen 12 tones de calamars, que aviat és dit.

1623131946Clients dels Terrassans amb una tapa de calamars.JPG