Blanes. Es presenten les obres guanyadores dels Premis Recvll de Blanes 2020 de Poesia i Narració al Jardí Tropical Pinya de Rosa

Aquest cap de setmana s’ha complert amb un acte que, una vegada més, la COVID-19 va provocar que no es pogués dur a terme quan havia de ser. Es tracta de la presentació de les obres editades que corresponen als Premis Literaris Recvll de l’anterior edició, que es fa cada any coincidint amb el veredicte i proclamació dels guardons de l’any següent.

En aquesta ocasió, el què va quedar per fer en l’acte telemàtic fet públic el passat 14 de març -corresponent als Premis Recvll 2021- va ser la presentació dels llibres dels Premis de Poesia i Narració 2020. Dissabte passat es va poder complir amb l’acte pendent, allotjat al Jardí Tropical Pinya de Rosa, i va quedar centrat en una entrevista als dos autors per donar a conèixer les dues obres al reduït públic assistent, a causa de l’aforament controlat que calia establir per les mesures COVID.

L’acte, organitzat per la gran família de la Revista i els Premis Recvll, va comptar amb la presència de l’alcalde de Blanes, Àngel Canosa, acompanyat del regidor de Cultura, Albert Sanz. També van assistir-hi membres del cos de redacció de la revista i del jurat dels guardons, famílies i institucions patrocinadores dels premis, així com regidors i regidores de l’Ajuntament de Blanes.

Reivindicació de Blanes per preservar el paratge en estat d’abandonament
El fet d’escollir el Jardí Tropical Pinya de Rosa per allotjat aquest esdeveniment no ha estat casual. D’un temps ençà l’Ajuntament de Blanes i la societat civil s’estan tornant a mobilitzar per aconseguir preservar un paratge del municipi que, malgrat comptar amb una de les màximes figures de protecció mediambiental –es tracta d’un PNIN, Paratge Natural d’Interès Nacional-, s’està degradant a marxes forçades.

Si des del consistori blanenc s’han activat tots els recursos al seu abast, des de la Revista Recvll s’ha iniciat aquesta reivindicació a través del seu darrer número, que inclou un treball de Fèlix Bota sobre l’estat de degradació de la Masia Mas del Sol, que forma part del paratge. En l’editorial de la publicació, es commina a una urgent intervenció per salvar-lo de la situació d’abandonament en què es troba tot el paratge que inclou el jardí.

Joan Callau i Albert Canadell, protagonistes de l’acte
La presentació de les obres guanyadores dels Premis Recvll de Poesia i Narració 2020 va quedar centrada en una entrevista als dos autors a càrrec del mestre de cerimònies més adequat: Salvador Roca, membre del jurat dels guardons i president de l’Associació Recvll de Blanes. Els dos protagonistes, doncs, van ser Joan Callau Fortuna, guanyador del Premi de Poesia Benet Ribas 2020 amb l’obra ‘Com l’Hora Blava’; i Albert Canadell Vilalta, qui va guanyar el Premi de Narració Joaquim Ruyra 2020 amb ‘La Ferida’.

‘Com l’Hora Blava’, formada per 49 poemes, és una introspecció del propi autor adreçada a ell mateix per poder transmetre al lector la força de la seva personalitat, fruit d’aquesta meditació interior. Tanca el corpus poètic format conjuntament amb dos anteriors treballs: ‘L’avís de l’àngel’ (2014) i ‘L’arbre que som’ (2018). Amb la primera entrega va trencar un silenci de 25 anys, traçant un viatge cap endins, i a la segona pren la paraula la vida que esclata com la primavera.

Activista cultural, impulsor i coordinador dels premis Nit de Poesia al Carrer i Narrativa Vila de l’Ametlla de Mar, Joan Callau és de l’Ametlla de Mar, i ha publicat diversos llibres de poesia, tots ells guardonats. Entre els més destacats s’hi compten el Premi L’Espurna del Clot i el Premi Literari del Perelló, tots dos del 1986, així com el Premi Miquel Martí i Pol de 2013 a Roda de Ter.

Per la seva banda, Albert Canadell Vilalta (Torelló, 1963), és descendent de nissagues masoveres, i es defineix com a escriptor i artesà a parts iguals i, despr´s de viatjar per mig món fabricant i venent artesania, ha escrit nombrosos texts. La novel·la guanyadora aplega dues obres narratives, amb personatges que fugen de la selva humana i de les turbulències interiors per travessar l’Amazones de punta a punta: des de la desembocadura a l’arxipèlag de Marajó, fins al naixement del vast riu, al Perú.

De la primera narració, ‘Marajó’, destaquen les peripècies d’un microbi o menino da rua, i d’una jove que s’escapa d’una comunitat indígena. A la segona, ‘Rai’, narra l’experiència d’un estranger que és convidat a prendre una poció sanadora en un poblat tribal. Albert Canadell ha publicat diverses obres –novel·les breus, contes i poemaris-, i ha obtingut diversos premis literaris. Entre ells, el Premi de Novel·la Armand Quintana al 2012; finalista al Premi Narrativa Roc Boronat al 2011; Premi Solstici de Poesia al 2008; i Premi de Narrativa Vila de Puigcerdà l’any 1999.

1620647330Albert Canadell - Salvador Roca - Joan Callau 2.JPG

1620647330L'Alcalde i el Regidor de Cultura 1.JPG