Blanes. Blanes, municipi ‘Street for Live’ per generalitzar els 30km/h amb el canvi de normativa de l’11 de maig

L’Ajuntament de Blanes, a través de l’Àrea de Trànsit i Mobilitat de la Policia Local, s’està preparant des de fa temps pel canvi de normativa de rang estatal que entrarà en vigor el proper dimarts 11 de maig. El canvi normatiu ha estat motivat pel protagonisme que està adquirint a les zones urbanes l’ús compartit de les vies amb motocicletes, ciclomotors, bicicletes, vehicles de mobilitat personal –patinets- i vianants.

Això ha significat un canvi important en la forma en què els ciutadans es desplacen per la via pública, en especial als nuclis urbans. Els usuaris que es consideren més vulnerables són els motoristes, usuaris de bicicletes, vehicles de mobilitat personal i vianants, i els estudis indiquen que el risc de mort com a conseqüència d’un atropellament es redueix com a mínim a cinc vegades si la velocitat del vehicle que impacta és de 30 km/h respecte a un que circuli a 50 km/h.

30km/h: major probabilitat de supervivència en cas d’atropellament
Segons aquests estudis, la velocitat a què circula el vehicle té una relació directa amb les possibilitats de supervivència de la persona atropellada. La reducció de velocitat quan es circula de 50 km/h a 30 km/h disminueix a la meitat la distància que es necessita per aturar el vehicle. Les experiències de zones 30 en ciutats demostren l’efecte positiu sobre la sinistralitat, amb reduccions d’accidents que han arribat a ser de més del 40%.

D’acord amb aquests arguments, la nova normativa que entrarà en vigor el proper 11 de maig estableix uns nous límits de velocitats a les vies urbanes i les travessies. L’objectiu final és aconseguir unes ciutats més segures i saludables, rebaixant d’aquesta manera el percentatge d’accidents i el grau de conseqüències lesives, establint la reducció d’aquests en un 50% menys per a l’any 2030.

Campanya ‘Streets For Live’ #Love30 per implantar els nous límits
Per conscienciar i informar la ciutadania sobre aquests canvis, l’Ajuntament de Blanes s’ha adherit a la campanya promoguda per les Nacions Unides ‘Streets For Live’, difosa amb el hashtag #Love30. Identificada amb un cor dibuixat amb diferents colors que encercla el número 30, la seva imatge es difondrà a través de cartells en forma de senyals de trànsit informatives que es distribuiran arreu del municipi, així com a les xarxes socials.

La implantació de la nova normativa requerirà que durant els propers dies l’àrea de Trànsit i Mobilitat de la Policia Local de Blanes coordini la instal·lació i retirada de diversos senyals de trànsit sobre límits de velocitat, a les diferents vies urbanes del municipi. Aquests canvis de senyalització, d’acord amb els nous límits de velocitat, es completaran amb la instal·lació dels cartells de la campanya #Love30.

Per últim, un avantatge afegit que suposa disminuir els límits de velocitat és que s’aconseguirà disminuir els nivells de carboni. Els carrers que promouen caminar i circular amb seguretat poden reduir la dependència del cotxe i les emissions nocives dels vehicles que contribueixen al canvi climàtic. Per protegir el medi ambient, els vianants necessiten carrers segurs i de baixa velocitat, que afavoreixen opcions de transport sostenibles.

Canvi de Límits de Velocitat als carrers de Blanes
Per aplicar la nova normativa, la Policia Local de Blanes ha fet un estudi de tota la xarxa urbana, on pràcticament el 90% dels carrers passaran a tenir com a límit de velocitat els 30 km/h. Els carrers del nucli històric de la vila, així com el Passeig Carles Faust, Mas Guelo-Vistamar i un carrer de la Zona Turística, passaran a tenir una limitació encara més baixa, de 20 km/h.

A l’altre extrem, un tram de la Carretera de Blanes a Tordera on no hi ha habitatges la limitació serà de 40 km/h. Per últim, els dos únics vials que tindran un límit de velocitat de 50 km/h seran d’una banda l’antiga Carretera de Blanes a Malgrat, i de l’altra el tram de l’Avinguda Europa entre el polígon industrial i la rotonda de la Ciutat Esportiva Blanes, dues zones on tampoc hi ha habitatges al seu voltant, i a més a més són accessos principals d’entrada i sortida a la població.

1620627481Senyal_Love30 - 2.JPG