Blanes. Prop de 800 persones han visitat l’Exposició d’Imatges Processionals i el Campament dels Manaies a Blanes

Des de fa uns mesos, la Comissió de Processons de la Parròquia Santa Maria ja s’havia plantejat que aquesta Setmana Santa havia de ser necessàriament diferent per la COVID-19, sense poder fer-se els coneguts actes religiosos i populars al carrer. Calia trobar alguna opció per poder viure aquests dies tan especials, però amb les mesures de seguretat sanitàries adequades. Va ser així com va sorgir la idea de fer una ‘Processó Estàtica’.

Durant tres dies, des del passat divendres al migdia quan es va posar en marxa, fins aquest passat diumenge al migdia quan es va cloure, s’ha pogut visitar una ‘Exposició d’Imatges Processionals’, completada per un ‘Campament Romà’ dels Manaies de Blanes. La proposta era fer un breu recorregut per la banda esquerra de l’Església Santa Maria, i després seguir la visita al pati interior que hi ha al costat del temple, on estava l’acampada romana.

Èxit de l’experiència, amb prop de 800 visitants
Des de l’organització no es va plantejar en cap moment com una experiència que hagués d’assolir cap rècord de visitants. Ans al contrari: es tractava d’oferir una alternativa a les persones creients que cada Setmana Santa segueixen les dues processons que s’organitzen a Blanes: la de Divendres Sant i la del Diumenge de Resurrecció que hagués hagut de tenir lloc ahir.

El resulta  ha sorprès de manera molt agradable als organitzadors, que cada dia mantenien un acurat i rigorós control a l’entrada, en seguiment de les mesures COVID que han d’assegurar una traçabilitat. Durant tres dies han visitat l’exposició prop de 800 persones, més concretament: 794 persones de totes les edats, majoritàriament famílies, però també parelles i grups d’amics i amigues.

De totes tres jornades en què ha estat en marxa l’experiència, la que va registrar un major nombre de visites va ser el dia en què precisament hi havia un ventall d’hores més ampli, des de les 10 del matí fins les 8 del vespre: dissabte, quan van passar per l’Església Santa Maria un total de 431 persones. Divendres, el dia en què es va obrir des de les 12 del migdia fins  les 6 de la tarda van ser 271 persones, i ahir, quan tan sols van ser dues hores –de 10 a 12 del matí-, 92 visitants.

Processó Estàtica i Campament dels Manaies
Els visitants entraven per la porta principal de l’Església Santa Maria i enfilaven per la seva banda esquerra, d’on s’havien retirat cap a la dreta les fileres de bancs. En el seu lloc, alineades i separades, hi ha els següents elements: la Creu de Plata, el Natzarè, el Sant Crist, la Dolorosa i el Sant Sepulcre, que formen part de la Processó de Divendres Sant, la Processó de la Santa Creu, coneguda també com la Processó del Silenci.

D’altra banda, davant l’altar de la Verge del Roser s’hi van situar les dues imatges de la Processó del Diumenge de Resurrecció: la Mare de Déu de Pasqua i el Ressuscitat. Són les que ahir al matí haurien d’haver recorregut els carrers de Blanes, incloent el tradicional ‘Cant de l’Àngel’. Un cop fet el recorregut per l’interior del temple, els visitants sortien per la porta lateral que dóna al pati interior del temple, a l’aire lliure.

Aquí els Manaies de Blanes havien muntat un campament amb diversos elements que reproduïen els trets més bàsics d’una acampada de soldats romans: una tenda de campanya amb l’aspecte que tenien fa més de 2.000 anys, una taula i una balisa d’obstacles. A diferència de l’exposició que hi havia a l’interior del temple, al campament hi havia soldats romans vestits amb la indumentària, fent guàrdia, que s’han anat rellevant amb persones diferents durant els tres dies, amb diversos torns.

I és que els Manaies de Blanes també formen part de la Processó de Divendres Sant, que encapçalen avançant-se al pas de les figures tot desplegant diverses figures defensives de batalla. El recorregut de l’exposició, doncs, es feia en sentit únic, i s’acabava sortint per la porta lateral del pati interior que dóna a la Plaça de l’Església.

L’accés ha estat gratuït, i en molts casos han hagut de fer cues d’espera, ja que calia deixar temps i espai perquè no hi haguessin aglomeracions. S’han respectat en tot moment les mesures de contenció COVID i, per ajudar a complir-les, hi ha hagut diversos grups de voluntaris i voluntàries que prenien la temperatura; facilitaven gel hidroalcohòlic; i feien les inscripcions amb les dades dels visitants.