La Diputació de Tarragona presenta els pressupostos per al 2023, xifrats en 189 M d'euros i enfocats a la sostenibilitat econòmica, social i mediambiental de la demarcació

Els comptes s’aprovaran per unanimitat en el Ple del divendres 25 de novembre

Són els darrers del mandat 2019-2023 i completen el PAM quadriennal més gran de la història de la Corporació: 85M€

La presidenta Noemí Llauradó, el vicepresident Quim Nin i els portaveus dels diferents grups polítics destaquen el diàleg i el consens a l’entorn dels pressupostos

El Ple de la Diputació de Tarragona d’aquest divendres aprovarà per unanimitat els pressupostos de la Corporació per al 2023, xifrats en 189M€ i enfocats a la sostenibilitat econòmica, social i mediambiental al conjunt del Camp de Tarragona, les Terres de l’Ebre i el Baix Penedès. La presidenta de la institució, Noemí Llauradó, ha presentat, aquest dimecres, els comptes davant els mitjans de comunicació, juntament amb el vicepresident primer, diputat d’Hisenda i portaveu del grup polític Junts, Quim Nin, i els representants de la resta de grups: Teresa Mariné (ERC), Imma Costa (PSC) i Pere Lluís Huguet (C,s).

El pressupost, el darrer del present mandat de la Diputació (2019-2023), reflecteix bona part de les inquietuds i de la voluntat d’incidència en el territori de la corporació supramunicipal en els darrers anys. En aquest sentit, incorpora les partides del Pla d’Acció Municipal (PAM) que faltaven per arribar al compromís que la institució va contreure amb els municipis de destinar-hi 85 milions d’euros durant aquest mandat. “Culminem així el PAM amb més dotació de la història de la Diputació de Tarragona, la major eina de cooperació municipal per tal que els pobles i ciutats de la demarcació puguin fer realitat els projectes que consideren més adients per ser un bon lloc on viure”, ha assenyalat la presidenta Noemí Llauradó durant l’exposició dels comptes.

D’entre les diferents partides, destaquen les línies de subvencions per a la transició energètica i l’acció climàtica, que sumen en total 7,5 M€, distribuïts en 900.000€ per a accions contra els incendis forestals, 600.000€ per a una millor gestió dels residus i 6M€ per a inversions per a la descarbonització. Aquests ajuts es vehiculen a través del Pacte d’Alcaldes i Alcaldesses per l’Economia Sostenible (PAES) i s’enfoquen a la reducció d’emissions i el canvi d’hàbits de consum. Contribuiran, per exemple, a la instal·lació de noves lluminàries als carrers o carregadors de vehicles elèctrics i a l’impuls de fonts d’energia alternatives als municipis, convertint així a la Diputació en un agent imprescindible per a la transició energètica de les comarques del Camp de Tarragona, de les Terres de l’Ebre i del Baix Penedès.

Aquest també és el pressupost que completa, amb una partida de 8,2M€, el finançament per a les inversions que cal fer en la xarxa local de carreteres, que van prioritzar-se en el Pla quadriennal d’inversions de la xarxa local de carreteres aprovat pel Ple el 26 de juny del 2020. En total, doncs, seran 18,6M€ d’inversió pública.

Durant la presentació també s’ha destacat, atesa la singularitat del projecte, l’ampliació de la Via Verda de la Val de Zafán, impulsada per la Diputació en col·laboració amb els municipis de Tortosa, Roquetes, Amposta i la Ràpita, amb finançament provinent dels fons Next Generation. Mitjançant aquesta iniciativa cicloturista, amb una partida d1M€, es connectaran dos parcs naturals: el del Delta de l’Ebre i el dels Ports.

Pel que fa a la cultura, i entre altres projectes dins d’aquest àmbit, es continuarà donant servei als ajuntaments a través del catàleg de programacions culturals l’e-catàleg (1,5 M€); la línia per a activitats singulars (2M€) i la línia encetada aquest 2022 per a activitats estratègiques d’alta rellevància (800.000€), donant suport així a festivals, certàmens i activitats que signifiquen la demarcació com a territori creatiu i creador.

La presidenta de la Diputació s’ha referit, així mateix, als 360.000€ del pressupostos que es destinaran per proveir de caixers automàtics municipis de menys de 500 habitants que no en disposin. Aquesta és una actuació emmarcada en l’anunci, per part del Govern central, de la llei que preveu obligar els bancs a implantar caixers automàtics en municipis amb risc d’exclusió financera.

La presidenta Noemí Llauradó, el vicepresident Quim Nin i els diferents portaveus que han participat en la presentació han coincidit en destacar la importància del diàleg, el consens i l’esperit propositiu i constructiu com a factors que, un any més, han permès aprovar els pressupostos amb unanimitat i pensant en el benefici del conjunt del territori. “Som un referent en la governança del diàleg i de la transparència”, ha conclòs Llauradó.

El vicepresident primer també ha posat de relleu la mirada sostenible d’aquests pressupostos, “basats en el diàleg, la negociació i el pactem en la recerca del bé comú”. Aquests són els darrers pressupostos en què Quim Nin participa: en el ple del divendres farà oficial la seva renúncia per fer-se càrrec de noves responsabilitats al Govern de la Generalitat.

De la seva part, la portaveu d’ERC ha destacat el paper de la Diputació de Tarragona com a motor econòmic, social i cultural del Camp de Tarragona, les Terres de l’Ebre i el Baix Penedès. “Hem treballat tots plegats per a la ciutadania, que és la nostra prioritat”, ha indicat Teresa Mariné.

Pel que fa al grup del PSC, Imma Costa ha assenyalat que “són uns bons pressupostos que es tradueixen en més i millors serveis per als ajuntaments i la ciutadania de les nostres comarques”.

Finalment, el portaveu de C,s ha indicat que els pressupostos milloraran la vida de la gent de la demarcació i ha lloat el model de diàleg i consens de la Diputació: “Hauria de ser una norma habitual de fer política arreu”, ha recalcat Pere Lluís Huguet.

1669204950pressupostos.jpg