L’ACM trasllada a la delegada del Govern central a Catalunya la necessitat de reforçar l’estructura de finançament dels ens locals

La Delegada del Govern espanyol a Catalunya, Maria Eugènia Gay, ha fet una visita institucional a l’Associació Catalana de Municipis, on ha sigut rebuda pel president i alcalde de Deltebre, Lluís Soler, la secretària general Joana Ortega, i el vicepresident de Governança Local i alcalde de Molins de Rei, Xavi Paz.

La trobada ha servit per abordar els reptes de l’agenda municipalista en l’àmbit de les relacions institucionals, les competències i les hisendes locals, en un context marcat per la crisi energètica i econòmica derivada de la guerra a Ucraïna i els efectes de la postpandèmia.

Els representants del municipalisme català han traslladat a la delegada la necessitat de dotar els ens locals d’un finançament adequat per poder donar resposta i solucions als reptes diàries i a les necessitats dels ciutadans. Concretament pel que fa a la necessitat de fer front a l’increment dels preus dels subministres i els costos de personal, la reforma de l’impost de plusvàlua o l’autonomia financera dels Ajuntaments, aspectes que afecten directament al desenvolupament dels pobles i ciutats. Des de l’ACM, es considera necessari reformar el model de finançament de les administracions públiques, així com incrementar urgentment les transferències que reben els ajuntaments a través de la participació en els tributs i ingressos de l’Estat. Al mateix temps, es reclama una actualització del marc legal que concreti i faciliti la tasca del servei públic des de la proximitat.

El president de l’ACM, Lluís Soler, ha destacat que “hem d’afegir, al diàleg institucional, calendaris i accions concretes per garantir la prestació dels serveis públics des de la proximitat, especialment en un context econòmic i social difícil”.

L’ACM ha realitzat aquest novembre una enquesta sobre la reforma de l’impost de plusvàlua entre els ajuntaments catalans, que permet extreure algunes conclusions com la preocupació per la davallada d’ingressos previstos davant del nou model. L’impost de plusvàlua representa gairebé un 10% dels diners que recapten els ajuntaments i és el segon impost que genera més ingresso per darrere de l’IBI. La majoria de municipis creuen que l’Estat hauria de compensar als ajuntaments per la pèrdua d’ingressos fins que hi hagi una nova llei.