Articles

Els Bombers donen per estabilitzat l'incendi del Baix Empordà i tots els desallotjats poden tornar a casa

Els Bombers han donat per estabilitzat l'incendi que crema al massís de les Gavarres i han aixecat el desallotjament de les masies aïllades i la urbanització Puig Cargol de Calonge (Baix Empordà). El conseller d'Interior, Ramon Espadaler, ha explicat que la millora de les condicions climatològiques ha permès que els mitjans estabilitzessin el perímetre, però que a hores d'ara el foc "no està controlat". Sobre terreny treballen més de 50 dotacions dels Bombers i vuit mitjans aeris, per atacar les flames i revifalles d'un foc que ha cremat més de 300 hectàrees. D'altra banda, el jutjat de la Bisbal d'Empordà ha obert diligències d'investigació per esclarir si l'origen del foc va ser per una negligència.

La millora de les condicions climatològiques, els 54 efectius de Bombers desplegats sobre terreny i les contínues descarregades d'aigua des de l'aire han permès estabilitzar l'incendi que des d'ahir al migdia crema al massís de les Gavarres. Segons ha precisat el conseller d'Interior, des dels tres hidroavions -que carreguen al port de Palamós- s'han fet "atacs cada cinc minuts".

Unes remullades que s'han vist reforçades amb els helicòpters i els avions de vigilància i atac (AVA) que sobrevolen la zona. En total, en aquests moments, a l'àrea de Vall llòbrega, Palamós i Calonge hi ha vuit mitjans aeris treballant per apagar les flames.

El conseller ha dit que durant aquest matí les tasques d'extinció han fet "un salt qualitatiu", però que en cap cas això és sinònim que a partir d'ara es pugui abaixar la guàrdia. "Tenim el perímetre de l'incendi tancat, però això no vol dir que el foc es pugui donar per controlat", ha dit el titular d'Interior.

Entre d'altres coses, ara les tasques se centraran en atacar les columnes de fum i possibles revifalles que hi pugui haver dins la zona cremada. Espadaler ha avançat que, si la situació no es torça, es podria arribar a la següent fase (és a dir, el control del foc) aquesta mateixa tarda. "Però de moment mantenim tots els efectius sobre terreny, tant els terrestres com els aeris", ha subratllat.

Encara és aviat per donar una xifra exacta sobre les hectàrees cremades, perquè els agents rurals a hores d'ara es troben perimetrant la superfície calcinada. El conseller, però, ja ha avançat que tot fa pensar que aquesta dada serà "lleugerament superior" a les 307 hectàrees que es van donar ahir al vespre.

Lligat a l'estabilització del foc, els Bombers també han permès que tots els desallotjats puguin tornar a casa. La mesura afecta als propietaris de cases i masos aïllats i als veïns de la urbanització Puig Cargol de Calonge, l'única que encara tenia els accessos tancats.

El conseller d'Interior ha dit que aquesta mesura s'acompanya amb el tancament del pavelló que s'ha habilitat a Palamós, conegut com 'La nau dels 50 metres'. Tot i això, però, i com a mesura de prevenció, encara no es desmuntaran els llits que la Creu Roja havia instal·lat al recinte.

Pel què fa a afectacions a propietats, Ramon Espadaler també ha dit que, més enllà del vehicle que les flames van calcinar a una pista forestal de Calonge, no es té constància de cap casa afectada per l'incendi.

Diligències al jutjat

En paral·lel a les tasques d'extinció de l'incendi, els agents rurals i els Mossos d'Esquadra continuen investigant l'origen de les flames. Els dos cossos ja s'han posat en contacte amb el jutjat de la Bisbal d'Empordà, que ha obert diligències per esclarir si l'incendi es va deure a un accident o a una negligència, i si caldrà depurar-ne responsabilitats.

Espadaler ha volgut ser molt caut sobre aquest darrer extrem, i ha assegurat que de moment, "en cap cas es parla d'intencionalitat". Simplement, s'han seguit els protocols establerts i s'han "obert diligències", ha explicat el conseller d'Interior.

Les flames es van originar a la zona del Mas Cabrer de Vall llobrega, en un punt de difícil accés. Segons sembla, una crema de rostolls mal apagada va ser l'origen de l'incendi del Baix Empordà. Per sufocar les flames es van tapar amb sorra i això va generar l'efecte d'una carbonera. La tramuntana d'aquest diumenge va fer revifar els encenalls, que van prendre el sotabosc.

Espadaler també ha explicat que, si la crema es va fer divendres, "encara no hi havia l'obligació de demanar permís", perquè precisament s'estava a punt d'acabar el termini a partir del qual ja entrava en vigor la prohibició de fer foc a prop de zones arbrades. "Una altra cosa és si hi va haver alguna irresponsabilitat, i això s'ha d'investigar per part de qui correspongui", ha conclòs.

Imatge: El conseller d'Interior, Ramon Espadaler, durant la compareixença on ha informat que l'incendi del Baix Empordà ja es dóna per estabilitzat (Xavier Pi - ACN)