Articles

Protecció Civil manté l'Alerta del Pla PROCICAT per forts vents arreu del territori

Atenent a la previsió de forts vents feta pel Servei Meteorològic de Catalunya (SMC), Protecció Civil de la Generalitat manté en fase d’Alerta el Pla de Protecció Civil de Catalunya PROCICAT.

El Departament d’Ensenyament, un cop analitzada la previsió de fortes ventades, ha decidit de forma preventiva suspendre les activitats extraescolars a l’exterior aquesta tarda per evitar riscos majors per nens i nenes.

El telèfon d’emergències 112 de Catalunya ha atès fins el moment 54 trucades relatives a incidents derivants del vent. La majoria (14) per obstacles a la via, seguit de accidents causats pel vent (camió bolcat, 8 trucades), cobertes inestables (6 trucades).

Des del Baix Camp s’han realitzat 14 trucades, des del Tarragonès, 12 trucades, des de l’Alt Camp, 9 trucades i des del Segrià 5 trucades.

Fins ara s'han registrat, segons l'SMC: Perelló (108 km/h), Tarragona (91 km/h), Alguaire (86 km/h), Font-rubí (77 km/h), Vendrell (78 km/h), Barcelona (Raval) 56 km/h, Panadella (61 km/h; Òdena (66 km/h).

Es manté la previsió de fortes ventades arreu, especialment intenses a Tarragona, Terres de l’Ebre i Alt i baix Empordà, amb tendència a incrementar-se fins les 19.00 h, aproximadament. Posteriorment, l’episodi ha de remetre, segons la previsió de l’SMC, aquest vespre. En les cotes altes i mitjanes de l'Àrea Metropolitana, com és el cas del Baix Llobregat, s'han produït ratxes importants, al voltant dels 50 km/h.

D’acord amb el darrer informe, la fase més forta pel que fa al vent i a les ratxes es produïa entre les 12 i les 18 hores d’aquesta mateixa tarda.

Tot i que la previsió és que el fenomen vagi a la baixa durant les properes hores, Protecció Civil recomana prendre les mesures d’autoprotecció com conduir amb precaució seguint la recomanació de l’SCT, no situar-se junt a murs inestables o cartells publicitaris o elements inestables en façanes, balcons, etc.

La situació ja s’ha normalitzat a la N-340 a l’Ametlla de Mar (Baix Ebre). Entre 12.56 i 15.42 h la via ha estat tallada en els dos sentits i s’han fet desviaments cap a l’AP-7 per un camió bolcat. Entre d’altres factors, hi ha contribuït el vent que bufava fort a la zona, tot i que no es pot atribuir com a única causa.

Pel que fa a les afectacions per neu a hores d’ara (16.00 h):
  • BV-4024: tallada ara només a la zona de Coll de Pal (Berguedà);
  • BV-4031: obligatori cadenes entre Castellar de N’Hug i la Molina (Berguedà);
  • C-28: obligatori cadenes a Naut Aran (zona Refugi d’Àres) (Vall d’Aran)
  • N-260: obligatori cadenes entre Ribes de Freser i Toses (Ripollès).
Convé recordar que a la C-13 encara es dóna pas alternatiu regulat per semàfors a Rialp (Pallars Sobirà) per esllavissades.

Des del Servei Català de Trànsit (SCT) es demana seguir les següents recomanacions en cas de conducció amb vent:
Reduir la velocitat, corregint les desviacions per mantenir la trajectòria del vehicle;
En el cas d'avançar vehicles de grans dimensions, vigilar especialment amb ladistància de separació lateral;
Fixar-se en la trajectòria del vent a través dels arbres i arbustos de la calçada;
Subjectar el volant de manera segura i forta.

En cas de neu, l’SCT també aconsella:
  • Conduir amb suavitat;
  • No frenar bruscament;
  • Reduir la velocitat per facilitar l'adherència i evitar lliscaments;
  • Augmentar la distància de seguretat;
  • Seguir les roderes o empremtes deixades per altres vehicles;
  • No avançar si no és necessari i portar les cadenes per si són necessàries;
  • Quan cauen els primers flocs de neu es produeixen els mateixos efectes que quan cauen les primeres gotes de pluja (barreja d'aigua, pols i greix) i transformen elpaviment en una pista molt lliscant. I passa el mateix quan la neu és tova i acabada de caure.
  • En arrencar el vehicle sobre neu pot ser que les rodes patinin i s'enfonsin. Per evitar-ho, posar-les en línia recta i arrencar amb segona, deixar anar molt lentament l'embragatge, mantenint una acceleració suau i constant, i no moure la direcció fins que el vehicle no estigui en moviment.