Articles

Protecció Civil de la Generalitat demana precaució davant la intensificació de la mala mar a partir d'aquesta nit de Nadal i pels forts vents a cotes altes a partir d'aquest migdia

La Direcció General de Protecció Civil de la Generalitat (DGPC) ha activatl'ALERTA del Pla especial d'emergències per inundacions INUNCAT per la mala marprevista perquè, segons les darreres previsions del Servei Meteorològic de Catalunya, a partir de la propera nit s'intensificarà el risc de fort onatge a la costa central i a la Costa Brava i, amb el pas de les hores i durant el dia de Nadal, el fort onatge podrà afectar a la resta del litoral català. Durant el dia d'avui la mala mar ja està afectat la costa de Barcelona i Girona però amb menor intensitat del que ho farà a partir d'aquesta nit.

El Servei Meteorològic de Catalunya preveu onades superiors a 2,5 m (maregassa) a la zona afectada i mar de fons del sud. Es demana extremar la precaució en la navegació marítima i prendre precaucions a terra, evitant els llocs on trenquin les onades i on un cop de mar pot endur-se algú a l'aigua. El fet que el vent bufi de sud fa que les onades puguin picar fort contra el litoral a esculleres, roques, espigons i platges. Cal extremar la precaució.

ALERTA del pla PROCICAT per forts vents
Protecció Civil de la Generalitat també ha activat l'ALERTA del Pla de Protecció Civil de Catalunya PROCICAT pel risc de fortes ventades que poden arribar a superar els 90 km/h a Pirineu, Prepirineu, zones del prelitoral central i per la nit al sud del país. La darrera previsió del Servei Meteorològic de Catalunya indica un augment del risc de ventades a les comarques del Pirineu, la Selva i Osona. El vent bufarà de component sud o sud-oest i especialment fort en les cotes altes. Les ventades es mantindran durant la nit de Nadal i el matí del dia de Nadal.

Protecció Civil de la Generalitat recorda que cal extremar les precaucions en les zones on el vent bufi fort, especialment si coincideix amb pluges. També es demana molta prudència en la conducció de vehicles i seguir les recomanacions del Servei Català de Trànsit (SCT). Protecció Civil de la Generalitat demana ser curosos i retirar els elements inestables de terrasses, balcons i façanes en els llocs on s'esperin fortes ratxes de vent. Aquests dies es demana especial responsabilitat amb els guarniments nadalencs (llums, pares Noel i reis d'Orient que es despengen als balcons, arbres de Nadal que puguin estar en llocs de risc, etc.). Assegureu-los bé i retireu-los si veieu que no ofereixen prou seguretat i poden caure.

D'altra banda, el Pla especial d'emergències per inundacions INUNCAT també té en compte les pluges previstes a l'Alt Pirineu i Solsonès i Berguedà des de migdia d'avui fins primera hora de la tarda de demà, dia de Nadal. Les afectacions que se'n puguin derivar són per l'acumulació d'aigua, que en alguns casos podria arribar als 100 l/m2 en 24 hores, segons el Servei Meteorològic de Catalunya.