Articles

Protecció Civil de la Generalitat emet un avís de prealerta del pla ALLAUCAT pel risc d'allaus fort a la zona del Ter-Freser (Ripollès) on cal extremar la precaució

Protecció Civil de la Generalitat (DGPC) ha emès una Prealerta del Pla de Protecció Civil de Catalunya ALLAUCAT com a conseqüència del risc d’allaus previst a l’extrem oriental del Ter-Freser (Ripollès). Segons ha informat l'Institut Geològic de Catalunya (IGC) hi ha gruixos de neu acumulats superiors als 110 cm en cotesper damunt dels 2.000 metres a l’extrem oriental del Ter-Freser (Ripollès) i les nevades dels dies passats acompanyats de vent de nord han format grans acumulacions de neu sota colls i carenes orientades cap a sud. En els darrers dies s'han donat caigudes espontànies d'allaus que en algun cas han assolit grans dimensions. Per aquests motius, als que s’afegeix la previsió de vent fort a cotes altes del Pirineu tot el cap de setmana, ha suposat que la previsió de perill d'allaus per aquesta zona hagi assolit el nivell FORT (nivell 4 sobre 5).

Actualment el perill se centra en la caiguda accidental d'allaus de placa pel pas d'una persona. S'espera que aquestes allaus siguin de mida suficient per enterrar un grup de persones. El terreny exposat a aquest perill és sobretot en orientacions sud, est i oest i en els vessants nord arrecerats del vent. Aquestes allaus seran molt probables en pendents superiors als 35º.

Cal tenir en compte que els gruixos de neu en general a aquesta zona són superiors als habituals per l’època,.

Precuació en les activitats a l’aire lliure

Protecció Civil recomana extremar les precaucions en totes les activitats a l’aire lliure i en especial les d’alta muntanya per evitar desencadenar una allau i alhora per evitar quedar afectats per les allaus que es preveu que puguin produir.

Consulteu tots els consells de protecció civil pel risc d’allaus.