Articles

Agricultura recorda la importància d'extremar la precaució per l'alt risc d'incendi

El Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural recorda la importància de continuar extremant les precaucions a causa de l’alt risc d’incendi que hi ha en algunes zones de Catalunya.

Aquesta matinada, a causa de les condicions meteorològiques, l’incendi que es manté actiu a Vilopriu (Baix Empordà) i el risc potencial d’incendi forestal, el Pla Alfa s’ha activat en el seu màxim nivell (nivell 3) a les comarques de l’Alt Empordà, el Baix Empordà, el Gironès i el Pla de l’Estany. A la Selva s’ha activat el Nivell 2. El Departament ha restringit els accessos al massís de les Gavarres, molt proper a la zona de l’incendi de Vilopriu, que és manté actiu.

Quant a les comarques de Tarragona i les Terres d’Ebre, tot i que no hi ha tancament de massissos, el Pla Alfa Nivell 3 es manté actiu a l’Alt Camp, el Baix Camp, la Conca de Barberà, el Priorat, el Baix Ebre, el Montsià, la Ribera d’Ebre i la Terra Alta.

Les cremes autoritzades no es podran dur a terme ni en les zones on estigui activat el Pla Alfa 3 ni en les del Pla Alfa 2. El Departament ha efectuat les comunicacions pertinents a traves de la plataforma EACAT i del sistema nou de tramitació de comunicacions als municipis, el qual permet avisar individualment amb un SMS a les comunicacions de crema actual que mentre hi hagi  Pla Alfa 2 pel vent no poden cremar.

En els zones on s’ha activat l’Alfa 3 durant el mes d’octubre, ha plogut un 30% menys del que és habitual en un any de pluviometria normal. La vegetació està patint un estat de sequera, i això, sumat als vents forts i secs del nord-est, augmenta el perill d’incendi, que no es donaria en un dia normal sense vent. El perill afecta la zona sud de Catalunya i la punta més oriental, el Baix i l’Alt Empordà.

Tradicionalment, els mesos amb menys incidència d’incendis forestals són novembre i maig. Al novembre, el dia s’escurça i hi ha poca radiació solar i més humitat, i això fa que els incendis prosperin només en casos de vent. El mes de maig també té pocs incendis perquè totes les plantes estan en floració i tenen un contingut d’aigua molt alt.

L’incendi de Vilopriu és, per tant, un incendi poc habitual. Per trobar un incendi d’aquestes dimensions al mes de novembre, ens hem de remuntar al 30 de novembre de l’any 1981 amb un incendi que va cremar 300 hectàrees a la zona de Portbou, i un altre, també el 30 de novembre de l’any 1945, a la zona de Santa Cristina d’Aro i Lloret, que va cremar unes 400 hectàrees forestals. Tot i així, aquests incendis localitzats en les  estadístiques històriques del Departament d’Agricultura són considerablement inferiors a l'actual incendi que s’està produint a Vilopriu.

El Pla Alfa

El Pla Alfa és el procediment operatiu que té establert el cos d'Agents Rurals per definir les actuacions dels efectius de vigilància i prevenció d'incendis forestals desplegats sobre el territori, davant les situacions de perill d'incendi que es produeixin.

L'activació del Pla Alfa, per part dels Agents Rurals, és donada pel mapa de perill diari d'incendi forestal i altres eines d'anàlisi de risc. Segons les situacions de perill, es gradua en una escala de 4 nivells operatius, de 0 a 3, per a cada comarca.

L'activació de cada nivell comporta un grau de mobilització dels efectius del Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, la realització de determinades actuacions preventives, i, en els casos dels nivells 2 i 3, també l'activació de les fases de prealerta i alerta previstes en el Pla INFOCAT (Pla especial d'emergència per a incendis forestals a Catalunya).