Actualització de l'Alerta del pla SISMICAT (07:30 h)

Protecció Civil de la Generalitat (DGPC), a través del Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT), ha rebut la informació de l’Institut Geològic de Catalunya (IGC) que les darreres 24 hores s’han registrat tres sismes a la zona de les Terres de l’Ebre amb epicentre a l’interior de la costa a uns 25 km d’Alcanar (Montsià). No es té constància que hagi estat percebut per la població de les Terres de l’Ebre, perquè no hi ha hagut cap trucada al telèfon d’emergències 112 ni a les policies locals, i tampoc ha causat cap mena de dany material.

Sismes produïts des d’ahir pel matí fins aquest matí (07:30 h):

- 19/10/2013, 20:29 h, magnitud 2,2
- 19/10/2013, 21:49 h, magnitud 1,7
- 19/10/2013, 23:17 h, magnitud 1,8

Recordem que el Pla SISMICAT es manté en Alerta des del dia 3 d'octubre de manera preventiva per fer un seguiment més exhaustiu del fenomen sísmic a la costa propera a les Terres de l'Ebre.

Des del passat 4 d’octubre no s’ha registrat cap sisme superior als 2,5 graus Richter i, en general, l’activitat ha disminuït, tot i que no es pot descartar que se’n segueixin produint.

Des de l’inici de l’episodi, el 8 de setembre, i dels més de 500 petits sismes registrats, es té constància que s’han percebut 8 sismes (casos en què hi ha hagut trucades al telèfon d'emergències 112 o a les policies locals de la zona). Recordem que fins al moment no s'han registrat danys ni en habitatges ni en infraestructures.

Protecció Civil de la Generalitat es manté en contacte permanent amb els ajuntaments de la zona afectada i els cossos operatius i està recopilant informació per descartar danys. El Comitè tècnic pel seguiment del risc sísmic a les Terres de l’Ebre continua fent èmfasi en els treballs en la prevenció dels possibles efectes dels moviments sísmics. En aquest sentit, s'estan fent diferents actuacions com ara la identificació i inventari de les construccions i infraestructures més susceptibles de patir o provocar danys; tasques de sensibilització i informació a la població; i la posada a punt dels elements de planificació municipal i de recursos d’atenció a la població afectada per la resposta a sismes d’una magnitud superior a les registrades fins al moment. Recordem que aquest Comitè tècnic està format per la Generalitat i els ajuntaments i consells comarcals afectats pels moviments sísmics davant la costa de les Terres de l’Ebre.

Des de Protecció Civil de la Generalitat es recorda a la població que cal seguir les informacions per estar al cas de les novetats que es puguin produir.

Tanmateix, es recorda que en cas de sisme important s’ha d’evitar sortir a l’exterior en els primers moments ja que es podrien despendre objectes de façanes o balcons. Cal situar-se al costat de parets mestres o sota objectes sòlids si el sisme sacseja la vivenda. Si percebeu olor a gas, tanqueu la clau de pas.

Mantingueu la tranquil·litat en tot moment i recordeu que el 112 és el telèfon d’emergències. Si sortiu a l’exterior, per possible afectació a l’edifici, situeu-vos lluny de parets i façanes.

Podeu consultar tots els consells per risc sísmic al web de Protecció Civil www.gencat.cat/interior/sismes i fer seguiment en continu al seu Twitter@emergenciescat.

Cada vegada que arriba un avís de sisme de l’Institut Geològic de Catalunya (IGC), Protecció Civil a través del CECAT inicia el protocol de comprovacions fent les trucades corresponents al telèfon 112, als diferents cossos operatius i a les policies locals per confirmar si hi ha hagut trucades de la ciutadania, o bé s’han produït danys materials o personals.