Articles

Protecció Civil desactiva l'alerta del pla INUNCAT, que passa a prealerta per fort onatge a l'Empordà

Protecció Civil de la Generalitat (DGPC) ha desactivat aquest matí la fase d’Alerta del Pla Especial d’Emergències per Inundacions a Catalunya INUNCAT en base a les previsions del Servei Meteorològic de Catalunya (SMC) de millora de les condicions meteorològiques, i perquè no hi ha hagut incidències rellevants durant l’episodi.

El pla INUNCAT, però, queda en situació de prealerta per la previsió vigent d’estat de la mar. La previsió per estat de la mar es manté igual que en comunicats anteriors, amb onades que poden ser superiors a 2,5 metres (maregassa) a l’Alt Empordà i Baix Empordà fins avui al migdia.

L’episodi de pluges, que es va iniciar ahir al migdia molt especialment al nord del país, però també a punts de la Catalunya Central (sobretot Osona) i costa de Girona i Barcelona, va provocar algunes incidències al territori però poc rellevants i sense haver de lamentar ferits.

Les actuacions més importants van ser més d'una cinquantena d’avisos dels Bombers de la Generalitat, concentrats principalment en aquestes comarques del nord i centre del país, per baixos i carrers inundats, o la retirada d’algun arbre caigut o altres elements estructurals a punt de caure. A Vic, per exemple, dues dotacions van treballar ahir al vespre al c/Ripoll on va cedir part d’un mur però sense provocar ferits ni tampoc cap perill; i a Besalú es va haver d’ajudar algunes persones a sortir del seu vehicle aturat per l’aigua.

Al llarg de la nit i matinada, les tempestes han afectat punts del litoral i prelitoral de Tarragona i Barcelona, tot i que no hi ha hagut incidències. Al llarg del dia es poden donar noves tempestes, però es preveu que siguin més febles i aïllades.

El telèfon d’emergències 112 ha atès un total de 88 trucades relacionades amb l’episodi fins avui a les 07.30 hores, la gran majoria a Osona (39), Alt Empordà (21 trucades); Cerdanya (12) i Garrotxa (8).

D’altra banda, i segons el SMC, diversos municipis han superat en aquest episodi els llindars d’avís d’intensitat de pluja, i s’han arribat a recollir 72 litres/m2 a Gurb (Osona); 61 a la Quar (Berguedà); 57 litres/m2 a Viladrau (Osona); 47 l/m2 a Malniu (Cerdanya); 39 a Sant Pau de Segúries (Ripollès); i 37 a Sant Pere Pescador (Alt Empordà), entre altres.

A més, i durant tot el dia d’ahir, segons el Servei Meteorològic de Catalunya es van registrar 584 llamps de núvol a terra, i 13.221 llamps entre núvols.

Durant l’episodi de mala mar a l’Empordà i la possible afectació també a altres punts de la costa, Protecció Civil de la Generalitat insisteix en què cal respectar els colors de les banderes a la platja: vermell bany prohibit, groc bany amb precaució i verd bany lliure. Podeu consultar en temps real l’estat de les platges (color de la bandera) a l’enllaç següent: http://www.gencat.cat/interior/estatplatges

A banda, és important que feu sempre cas a les indicacions dels socorristes i no sobrevaloreu les vostres capacitats en el bany al mar. També es demana molta precaució en la pràctica d’esports nàutics en aquestes zones afectades pel fort onatge.