Articles

Protecció Civil demana extremar la precaució davant l'arribada de l'episodi de vents de "més intensitat" del cap de setmana

Protecció Civil recomana extremar la precaució davant l'increment aquest vespre de la intensitat dels vents. "La principal preocupació no és tant els 120 km/h a cotes elevades, sinó els valors de 60-80 km/h a comarques de l'àrea metropolitana i Camp de Tarragona", ha assenyalat Sergio Delgado, responsable de la Subdirecció General de Coordinació i Gestió d'Emergències qui ha afegit que, com més poblada és la zona afectada pels vents, més risc hi ha, com el despreniment o caiguda d'arbres o elements penjants, com pot ser, en aquestes dates, les decoracions nadalenques. A banda del Procicat en fase d'alerta, també està activat l'Inuncat per mal estat de la mar i el Neucat.

El matí d'aquest dissabte s'ha llevat amb ratxes fortes a la zona del Pirineu i Prepirineu. S'han registrat fins a 86,4 km/h Espot, a la cota 2.500m; 79,2 a Portbou i 72 a Font Rubí. Tanmateix, Protecció Civil està especialment pendent de zones com l'Anoia, Bages, Alt i Baix Penedès, Conca de Barberà, Garrotxa i a les comarques del sud de Barcelona, així com les cotes més altes del Baix Llobregat i Garraf. "On hi ha més població, hi ha més elements de risc", recorda Delgado.
Protecció Civil de la Generalitat ja va comunicar divendres als municipis que reforcin la seguretat dels esdeveniments públics a l'aire lliure i condicionar-los perquè es puguin realitzar de forma segura, així com tancar les zones de jardins o parcs urbans que puguin representar un risc per ventades, caiguda d'arbres o branques. S'ha demanat també que es reforci l'ancoratge del mobiliari urbà que es pugui desprendre amb el vent i en especial la decoració nadalenca a l'exterior i qualsevol element penjat o en alçada.

A més, es demana a la ciutadania limitar els desplaçaments en vehicle si no és necessari i posposar, si cal, activitats a l'aire lliure. Tot i l'alerta, des de Protecció Civil es descarta que es repeteixi l'episodi de fortes ventades que va afectar Barcelona i la seva àrea metropolitana el passat 9 de desembre.

Sortides per vent

A l'espera que s'intensifiquin les ratxes de vent en les pròximes hores, Protecció Civil assenyala que els equips d'emergències han realitzat fins les cinc de la tarda una trentena de sortides per vent. La majoria tendals, persianes, arbres i branques caiguts. Per la seva banda, Bombers de Barcelona ha fet des de les tres de la tarda una desena de sortides.

Mala mar, prealerta de l'Inuncat i el Neucat

A banda del vent, a partir de la matinada i fins dilluns es preveu molt mala mar sobretot a la Costa Brava i també a la costa de la Selva i Maresme amb menys intensitat. Protecció Civil ha emès una prealerta del pla Inuncat. Es recomana no acostar-se a les zones on les onades trenquin amb força, i respectar els tancaments d'accessos que facin els municipis.

Quant a la neu, la previsió indica una nevada important entre aquest dissabte i diumenge a les comarques de la Val d'Aran, Alta Ribagorça i Pallars Sobirà, motiu pel qual Protecció Civil ha emès aquest migdia una prealerta del pla Neucat. La combinació de la neu amb el vent a cotes altes pot ser especialment perillós pel fenomen del torb. A més, i malgrat no s'esperen cotes de neu que superin els llindars d'avís del SMC, cal preveure mesures preventives per neu a les cotes altes de la Cerdanya, Alt Urgell i Pallars Jussà.

Segons l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya, el perill d'allaus és Marcat -un grau de 3 sobre una escala de 5-, a tota la meitat nord del Pirineu Occidental, sobretot Aran-Franja Nord Pallaresa; i també a l'extrem nord del Pirineu Oriental, a la zona del Ter-Freser i Perafita-Puigpedrós. Per aquest motiu es recomana molta prudència avui en la pràctica d'esports a la muntanya.
Pel que fa a les carreteres, i segons informa el Servei Català de Trànsit (SCT) ja és obligatori circular amb cadenes a C-28 al Port de la Bonaigua -entre Vielha i Esterri d'Àneu-, i a la C-142b a Naut Aran, a l'accés al Pla de Beret.