Articles

Protecció Civil de la Generalitat tanca l'Alerta del Pla INUNCAT un cop finalitzat l'episodi de pluges i els seus efectes

Protecció Civil de la Generalitat (DGPC) ha desactivat la fase d’Alerta el Pla especial d’emergències per inundacions a Catalunya INUNCAT, derivada de les fortes tempestes i diverses incidències que van tenir lloc a Catalunya durant la tarda i nit d’ahir i que varen provocar el desbordament d’alguns rius.

Inundació del nucli de Conesa

A les 18.35 hores es va rebre l’avís per inundació al poble de Conesa (Conca de Barberà) pel desbordament de les dues rieres que passen pel municipi. L'aigua es va acumular a l'interior del nucli afectant i l’augment del cabal de les rieres va arrossegar 5 vehicles i va afectar diversos habitatges en especial dues vivendes del casc antic, quedant més afectada la part dreta del poble. Les pluges, a més, van deixar sense subministrament elèctric i de retruc sense telefonia la major part del municipi.
La responsable de Protecció Civil de la Generalitat de Catalunya a Tarragona es va desplaçar al municipi de Conesa per coordinar-se amb l'alcalde i per la valoració dels efectes de les inundacions conjuntament amb els Bombers de la Generalitat. Al lloc també es van desplaçar Mossos d'Esquadra i el SEM.

A través del Centre d’Emergències de Catalunya (CECAT), Protecció Civil es va coordinar amb la companyia subministradora la recuperació del subministrament elèctric al municipi, que també afectava al telefònic i que en aquests ja està normalitzat pels veïns, tot i que hi ha afectació a l'enllumenat públic per una afectació al servei particular municipal. A petició del CECAT Les companyies van enviar tècnics de camp per agilitzar la recuperació.

D’altra banda, també es va activar la unitat TBS mòbil de la xarxa RESCAT per reforçar la cobertura de RESCAT al municipi i garantir les comunicacions dels serveis d'emergència.

L'associació de voluntaris de Protecció Civil de Montblanc també van donar suport a les actuacions en aquest municipi ja que estaven fent un servei preventiu en motiu de la fira que s'estava realitzant al nucli.

Aquest matí efectius dels Bombers amb una dotació estan acabant de revisar conjuntament amb responsables de l’ajuntament, els danys ocasionats pel desbordament de les dues rieres d’ahir a la tarda.

Altres incidències
El cabal dels rius ja s’està normalitzant de forma general després que durant la passada matinada les pluges han anat minvant progressivament.

Durant el dia d'ahir el CECAT va estar en contacte amb diferents activitats de lleure que preventivament es van posar en contacte amb el centre en motiu de les tempestes. En algun cas, i sense que es tractés d'una situació de risc directe, l'activitat a l'aire lliure va buscar aixopluc per passar la nit. Aquestes activitats estan regulades per la Direcció General de Joventut i a través d'aquest control el CECAT disposa de les dades d'ubicació de les activitats per a cada període concret i del telèfon dels seus responsables in situ pel contacte directe si s'escau.

El telèfon d’emergències 112 Catalunya ha atès durant tot l’episodi de pluges un total de 400 trucades relacionades amb inundacions. D’aquestes, per comarques destaquen: Baix Llobregat 192, Alt Empordà 41, Alt Penedès 33, Conca de Barberà 30, Baix Penedès 21, Vallès Occidental 15, Bages 11, Baix Camp 11, Segarra 11 i Barcelonès 7.

Per municipis: Sant Boi de Llobregat 77, Cornellà de Llobregat 48, Sant Martí Sarroca 27; Llançà 25, Sant Joan Despí 22, El Montmell 21, Sant Andreu de la Barca 20, Monistrol de Montserrat 11 i Reus 11.

D’aquests avisos, es van derivar 75 als Bombers de la Generalitat, la majoria per atendre inundacions a la via pública, en habitatges i per realitzar neteges de calçada. Per regions d’emergències:

• Regió d’Emergències de Girona: 24 avisos
  • Regió d’Emergències Metropolitana Sud:  22 avisos