Actualització Prealerta del Pla INUNCAT per pluges intenses i mala mar

Protecció Civil de la Generalitat (DGPC) manté la Prealerta del Pla especial d'emergències per inundacions a Catalunya INUNCAT per la previsió de precipitacions intenses durant el dia d'avui a la meitat oest de Catalunya i per l’episodi d’onades a la meitat sud del país.

Segons la previsió del Servei Meteorològic de Catalunya (SMC) es manté la previsió de superació del llindar d'intensitat de pluja per avui (20 litres per metre quadrat en 30 minuts) a la meitat occidental. Durant el migdia i la tarda les precipitacions afectaran la zona més occidental del Pirineu i Prepirineu (Val d’Aran, Pallars Sobirà, Pallars Jussà, Alta Ribagorça, Alt Urgell i Noguera) així com les Terres de l’Ebre (Terra Alta, Ribera d’Ebre, Baix Ebre, Montsià) i algun punt de Tarragona (Baix Camp). A partir del vespre l'afectació s’estendrà a la meitat oest de Catalunya, afectant les demarcacions de l’Alt Pirineu i l’Aran, Lleida, Terres de l’Ebre, Tarragona i al Solsonès i al Bages a la Catalunya Central i al Garraf i l’Alt Penedès a la demarcació de Barcelona.
Aquest episodi de pluges intenses s’allargarà fins demà divendres pel que fa al Pirineu i Prepirineu. Els xàfecs aniran acompanyats de tempesta, i localment de calamarsa i pedra.

Estat de la mar
Segons el Servei Meteorològic de Catalunya (SMC) durant el dia d’avui es preveuen onades superiors als 2,5 metres d'alçada (maregassa) a la meitat sud del litoral. Hi haurà mar de fons del nord-est. Caldrà doncs extremar la precaució en el bany i vigilar el color de la bandera (vermell bany prohibit i groc bany amb precaució).
Davant de l'episodi d'onatge Protecció Civil de la Generalitat recomana:
  • Si hi ha fortes onades no us banyeu ni us quedeu a la platja. Respecteu els senyals de perill.
  • Tingueu molta precaució en les activitats recreatives o professionals al mar, cal evitar-les en cas de grans onades.
  • No accediu als punts del litoral afectats pel fort onatge o als llocs on les onades trenquin amb força. Respecteu els tancaments d'accessos a aquests punts, són per la vostra seguretat.
  • No us atureu a contemplar les onades, eviteu posar-vos en perill.
  • Allunyeu-vos d'espigons, esculleres, passejos marítims i altres zones on trenquin les onades a prop. Busqueu un lloc segur.
  • Si algú cau a l'aigua truqueu immediatament al 112 i no perdeu de vista el punt exacte de la caiguda per indicar-ho als serveis de salvament.
  • Si caieu a l'aigua nedeu en direcció oposada a les roques i intenteu resistir flotant, sense fer cap altre esforç, en espera de socors.
Davant la previsió de xàfecs, Protecció Civil de la Generalitat recomana revisar que els embornals i desaigües estan nets de fulles o materials que impedeixin el desguàs correcte. Comproveu també que la bateria del telèfon mòbil està ben carregada. Més consells a: www.gencat.cat/interior/inundacions <http://www.gencat.cat/interior/inundacions

Si conduïu amb pluja extremeu les precaucions, modereu la velocitat i augmenteu la distància de seguretat. Tingueu en compte els consells de conducció amb condicions meteorològiques adverses del Servei Català de Trànsit: http://bit.ly/1l4O9vN