Canal Ajuntament

Articles

El twitter i els avisos a mòbils des de Protecció Civil de la Generalitat arriben a més de 70.000 ciutadans

El compte de Twitter de Protecció civil de la Generalitat, @emergenciescat, forma part del directori de bústies i perfils de xarxes socialshttp://xarxessocials.gencat.cat pels quals la Generalitat de Catalunya ja fa uns quants anys ha decidit donar servei a la ciutadania i altres actors públics (empreses, organitzacions, etc.). El compte @emergenciescat ha superat recentment els 50.000 seguidors, fet que constitueix una fita en l’objectiu de fer arribar alertes, consells d’autoprotecció i avisos de forma ràpida a la ciutadania. També ha assolit una incidència notable, com ho demostra el fet que, dels tuits publicats pels comptes de la Generalitat de Catalunya l’any passat, els quatre més retuitejats eren d’@emergenciescat.

El compte de Protecció Civil, sumat al d'altres cossos i organismes com el Servei Català de Trànsit, Telèfon d'emergències CAT 112, Bombers de la Generalitat, Mossos d'Esquadra i l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya, són una aposta decidida del Departament d'Interior per impulsar la informació al ciutadà a través de les xarxes socials.

Des de la seva creació el març de 2010, en període de proves, passant per la posada en marxa final l’octubre del mateix any, i fins ara, s’ha demostrat un canal molt útil per informar la població dels riscos que l’afecten, ja siguin tecnològics derivats de l’activitat industrial química, transport de mercaderies perilloses, transport ferroviari, etc., o naturals (inundacions, incendis, sismes, nevades, etc.). L’etiqueta que utilitza sempre el compte és #ProteccioCivil, tot i que, a més, se n’utilitzen d’específiques com #revetllasegura (consells per als infants i adults per minimitzar els riscos en les revetlles), #platjasegura (consells de seguretat en la temporada de banys), #llarsegura (consells de seguretat a casa), etc. Es fan tuits en català, castellà i també en anglès, francès i alemany.

Recentment ha servit per informar de situacions d’emergències com les riuades a la Val d’Aran de juny de 2013, o la successió de sismes que van tenir lloc davant la costa de Castelló i que eren percebuts a les Terres de l’Ebre. També per impulsar consells davant els riscos que afecten la ciutadania de forma permanent.

La posada a prova del perfil @emergenciescat durant els focs de l’Empordà de 2012 va palesar la seva capacitat d’incidència en aquesta xarxa social. Un tuit sobre les afectacions a la mobilitat va ser retuitejat 1.590 cops, mentre que l’habilitació de centres d’acollida per als desplaçats pel foc va tenir 1.413 retuits. En total, es van fregar els 6.000 usuaris únics en algunes franges horàries i es van assolir més de 7 milions d’impressions –nombre total de vegades que els tuits van aparèixer a les cronologies (timelines) de tots els usuaris de Twitter-. Cal recordar que @emergenciescat tenia llavors uns 22.000 seguidors, menys de la meitat dels que té ara, dada que en permet imaginar el potencial actual.

El compte de Protecció civil és seguit per quatre grans grups d’usuaris: ciutadania, personal vinculat a les emergències, institucions i autoritats, i mitjans de comunicació.

Protecció Civil també té el compte de Facebook facebook.com/emergenciescat, on també es publica informació d'emergències i consells d'autoprotecció.

Protecció Civil a l’aplicació gencat: més de 200.000 avisos al mòbil

La Generalitat de Catalunya aposta per canals molt diversos per atendre la ciutadania. Dins l’aplicació mòbil de gencat http://mobils.gencat.cat, la Generalitat ha desenvolupat un sistema d’avisos que es descarrega juntament amb l’aplicació i que permet oferir informació al conjunt de la ciutadania sobre diversos temes específics de manera proactiva i personalitzada. El març de 2013 es va posar en funcionament com a àmbit pioner en l’ús d’aquest servei, el canal de notificacions push de Protecció civil, que permet rebre avisos emesos directament pel Centre de Coordinació d’Emergències de Catalunya (CECAT).

L’aplicació gencat ha estat descarregada per 100.000 usuaris. Tot i ser una xifra important, és necessari que s’ampliï ja que és una via directa, immediata i àgil que té l’Administració de comunicar-se amb la ciutadania en cas d’emergència.

L’usuari que es descarregui l’aplicació rebrà un missatge push en cas d’emergència o risc que pugui afectar directament la ciutadania, i d’aquesta manera, podrà prendre mesures d’autoprotecció (confinament, evacuació, limitació d’activitats...). És el cas d’una emergència química, de la crescuda sobtada dels cabals dels rius o de qualsevol emergència de ràpida evolució per la qual no hi ha hagut capacitat de previsió. El servei també informa de les proves periòdiques de sirenes de risc químic perquè la població sàpiga que no es tracta d’una emergència real, però pugui practicar les mesures d’autoprotecció si així ho vol.

Fins ara, la Direcció General de Protecció Civil ha enviat 109 missatges des del CECAT, amb un total de 203.991 impactes en terminals mòbils. L’any 2013 es van fer 82 enviaments, amb 155.155 impactes. L’enviament més massiu l’any passat es va fer per avisar de la crescuda dels cabals dels rius amb la indicació: “Protecció Civil Generalitat demana precaució a l’entorn de rius i rieres pel creixement dels cabals dels rius degut a les pluges persistents fins demà”. Es va enviar el 18 de novembre i va ser rebut per 16.432 usuaris. El segon missatge més massiu de 2013 va ser per l’alerta per forts vents del 10 de novembre, rebut per 16.359 usuaris amb la indicació: “PC Generalitat: recordem extremar avui les precaucions per forts vents a la zona Pirineu i Prepirineu. Al litoral i prelitoral sud i Empordà risc per vent i incendi forestal”.

Els missatges s’envien de forma personalitzada, ja que el ciutadà pot configurar l’aplicació i escollir la zona geogràfica d’interès respecte la qual vol rebre avisos (un o més municipis i/o una o més comarques), independentment del lloc on es trobi, o bé optar per rebre els missatges que afectin la zona allà on es trobi mitjançant un servei de geolocalització activa. En cap cas l’aplicació no registra cap dada personal del terminal mòbil ni del seu usuari, només la localització en aquell moment o la zona geogràfica de preferència escollida.

Enguany, Protecció civil ha fet 27 trameses de notificacions push amb un total de 48.836 impactes a terminals mòbils. L’enviament més massiu es va fer el 10 de febrer i va ser rebut per 20.097 usuaris. S’informava de la suspensió de les activitats extraescolars per part del Departament d’Ensenyament per la situació de risc de vent prevista: “Protecció civil: Alerta per vent. Ensenyament suspèn les activitats extraescolars a l'aire lliure a tots els centres escolars preventivament. Precaució fins al vespre”. El mateix dia, unes hores abans, es va fer un enviament a 18.364 usuaris: “Precaució amb els desplaçaments i activitats a l'aire lliure per forts vents a partir del migdia.”


 

Canal Ajuntament 2012 | Un projecte de NOTIDIG | redaccio@canalajuntament.cat | Avís Legal | 667732409

Top Desktop version