Articles

Actualització de l'ALERTA del pla INUNCAT per l'episodi d'onatge i les pluges intenses

Protecció Civil de la Generalitat (DGPC) manté l’Alerta del Pla especial d’emergències per inundacions a Catalunya INUNCAT, en base a les previsions delServei Meteorològic de Catalunya (SMC), per l’episodi de mal estat de la mar i per la previsió de pluges intenses.

Segons les previsions del SMC, per avui es manté notable mar de fons de l’est amb més intensitat fins a les 14:00h, amb una afectació generalitzada a tot el litoral català. Les onades podran superar els 2,5 metres (maregassa).

Segons ha informat l'Ajuntament de Barcelona, davant les previsions meteorològiques, ha activat el Pla Bàsic d’Emergència Municipal per Onades a la ciutat en la seva fase d´Alerta. Aquest pla s’activa en fase d´alerta quan hi ha avís de mal estat de la mar i el litoral de la ciutat pateix els efectes del mal estat de la mar i aquest pugui ser un perill per les persones o per destrosses en el mobiliari.

La Guàrdia Urbana de Barcelona s’ha desplegat a l’àmbit del litoral barceloní i barra el pas als espigons i les zones on trenquen les onades, per evitar riscs per a les persones.

Hores d'ara, a Barcelona s'han enregistrat onades de 3,2 metres d'alçada, a Tarragona d'1,9 metres i al Cap de Begur de 2,9 metres.

Per aquest motiu, Protecció Civil de la Generalitat recomana extremar la precaució en les activitats recreatives i professionals al mar, no accedir als punts del litoral afectats pel fort onatge o als llocs on les onades trenquin amb força i respectar els tancaments d’accessos a aquests punts. A més, s’aconsella allunyar-se d’espigons, esculleres i passejos marítims i altres zones on trenquin les onades a prop. Recordeu que podeu ser arrossegat per l’onatge en aquests punts quan el fenomen és d’una intensitat com la prevista. Si algú cau a l’aigua truqueu immediatament al 112 i no perdeu de vista el punt exacte de la caiguda per indicar-ho als serveis de salvament.
Més consells a: www.gencat.cat/interior/inundacions

Pel que fa a l’avís per intensitat de pluja, segons el SMC, a partir del migdia i durant tota la tarda es poden produir pluges a les comarques del sudoest de Catalunya, amb possibilitat de superar els 20 litres/m2 en 30 minuts. Els xàfecs aniran localment acompanyats de tempesta i de ratxes fortes de vent. Puntualment es podran acumular entre 20 i 50 litres per metre quadrat de precipitació

Des de Protecció Civil es recomana molta precaució a la ciutadania a prop de lleres, rius i guals i en totes les activitats previstes a zones de muntanya i a l’aire lliure en general si us trobeu en una zona on descarrega amb força.  En cas de que les tempestes us afectin en aquestes zones, busqueu l’aixopluc als punts més elevats i espereu que passi la tempesta, i sobretot eviteu travessar guals, rieres, torrents i rius en general malgrat semblin portar poc cabal, ja que es poden incrementar de forma sobtada.

Protecció Civil també recorda que cal seguir les recomanacions del Servei Català de Trànsit pel que fa a la conducció i augmentar la distància de seguretat entre vehicles i reduir la velocitat en cas de pluja intensa.