divendres, 31 de Octubre de 2025
Andorra

Pla d’acció de 28 mesures per millorar el benestar i la participació de la gent gran de la parròquia

Pla d’acció de 28 mesures per millorar el benestar i la participació de la gent gran de la parròquia

El Comitè Consultiu de la Ciutat Amiga de la Gent Gran d’Andorra la Vella, s’ha reunit aquest divendres per presentar i validar el Pla d’Acció 2025-2028, un instrument clau per continuar avançant en la creació d’un entorn més accessible, participatiu i adaptat a les necessitats de la població gran de la parròquia.

El Comitè està integrat per membres de diversos departaments del comú, representants de la gent gran i d’altres entitats i institucions.

El Pla d’Acció 2025-2028, elaborat amb l’assessorament de la consultoria francesa Territ’Ages, estructura 28 accions en cinc eixos estratègics: l’impuls del vincle social; la participació ciutadana i l’intercanvi intergeneracional; facilitar l’accés a la informació i al coneixement; fomentar l’autonomia i el benestar en la comunitat; la millora de l’accessibilitat i la seguretat de l’espai públic, i el foment de la mobilitat.

Entre les accions previstes hi figuren la creació d’un nou servei d’àpats i menjador per a la gent gran; la millora de la informació i l’acollida als nous jubilats; la promoció d’activitats intergeneracionals; les accions de detecció i seguiment de la gent gran a domicili; les actuacions per pacificar els carrers i millorar la caminabilitat i la seguretat viària, o la identificació dels punts i zones “negres” de la parròquia.

El Comitè Consultiu tindrà a partir d’ara la missió de fer el seguiment i l’avaluació del pla a través de grups de treball temàtics vinculats als cinc eixos, que es reuniran periòdicament per analitzar-ne el desplegament i proposar millores. Els resultats es compartiran anualment en un comitè de seguiment, reforçant la participació de la ciutadania en el desenvolupament de les polítiques socials i urbanes.

La cònsol menor, Olalla Losada, ha obert la sessió agraint als membres del consell “la seva dedicació i el temps que destinen a millorar la qualitat de vida dels ciutadans”. Losada ha remarcat el compromís del Comú amb el benestar de les persones i la voluntat de “fer d’Andorra la Vella una parròquia cada cop més amable, inclusiva i pensada per a tothom”. També ha destacat la importància de fomentar la participació i de “treballar conjuntament amb tots els agents implicats per conèixer de prop les necessitats reals dels veïns i donar-hi resposta de manera efectiva”.

Per la seva banda, la consellera de Social, Joventut i Espai Ciutadà, Maria Nazzaro, ha explicat el context i els objectius del pla. Ha recordat que “l’envelliment progressiu de la població —amb més d’un 24% dels residents majors de 65 anys— ens empeny a adaptar serveis i recursos als nous perfils de ciutadans”.

“Una visió més precisa de les necessitats de la nostra població”

Nazzaro ha remarcat que el projecte de Ciutats Amigues de la Gent Gran permet analitzar la parròquia des d’una visió global, basada en vuit àmbits clau com la mobilitat, l’habitatge, la participació o els espais públics. “Aquesta anàlisi ens ha donat una visió més precisa de les necessitats de la nostra població i ens ajuda a definir les línies de treball que hem de seguir per garantir un envelliment actiu i de qualitat”, ha destacat.

La setmana vinent, el Pla d’Acció es presentarà a la Junta de Govern del Comú d’Andorra la Vella per a la seva aprovació i posterior implementació a partir del 2026.

Andorra la Vella forma part des del 2013 de la xarxa internacional Ciutats Amigues de la Gent Gran, un projecte impulsat per l'OMS que vol posar en contacte les ciutats implicades en aconseguir entorns urbans accessibles, participatius i integradors per a tots els ciutadans.

Sobre Nosaltres

Donem visibilitat a les actuacions que es fan des dels ajuntaments de Catalunya i Comuns d'Andorra. Si ets Ajuntament posa't en contacte amb la nostra redacció i activa la teva Sala de Premsa.

Per petit que sigui un municipi de ben segur que s'hi fan coses interessants. Uneix-te a la primera plataforma informativa d'actualitat municipal del país i amplia la difusió de les teves informacions. Canal Ajuntament és també un punt de trobada per a l’intercanvi d’experiències on a partir de la informació publicada els responsables polítics i tècnics dels consistoris catalans tenen l’oportunitat de conèixer què s’està fent des dels ajuntaments.