El pròxim dijous vinent 6 i divendres 7 de novembre, el Museu d’Història de Catalunya i el Museu Etnològic del Montseny – Espai Cabrera d’Arbúcies acolliran les Jornades Cabrera, una trobada acadèmica i institucional que posarà en valor el vescomtat de Cabrera com a eix històric i cultural compartit entre Catalunya i Sicília.
Aquestes jornades, que són organitzades pel Museu d’Història de Catalunya, el Museu Etnològic del Montseny i el Consell Comarcal de la Selva a través del projecte Vescomtat de Cabrera, les reuniran especialistes de Catalunya i Itàlia en història, arqueologia i patrimoni. Per part de l’ens selvatà l’acte d’obertura comptarà amb la participació del vicepresident del Consell, Albert Sanz, que destacarà la importància del projecte per a la recerca i la projecció cultural del territori.
Les jornades s’obriran el dijous 6 de novembre al Museu d’Història de Catalunya, amb una sessió dedicada a la dimensió històrica i mediterrània del vescomtat. Després de les salutacions institucionals, el vicepresident del Consell Comarcal de la Selva, Albert Sanz, i el president de la Società Ragusana di Storia Patria, Dr. Carmelo Arezzo, donaran la benvinguda als participants i ressaltaran la importància d’enfortir els vincles culturals entre Catalunya i Sicília.
La primera sessió, presentada pel director del Museu d’Història de Catalunya, Jordi Principal, inclourà les ponències d’Alejandro Martínez Giralt, sobre l’evolució dels Cabrera entre els segles XI i XVI; Francesc Fité i Cristina Masvidal, que parlaran del paper dels Cabrera com a vescomtes d’Àger i Girona; i Mario Orsi, que tractarà l’expansió marítima de la Corona d’Aragó a la Mediterrània.
A la tarda, sota la conducció de Josep Manuel Rueda, investigador de l’Institut Català de Recerca del Patrimoni Cultural, els professors Giuseppe Barone i Marco Rosario Nobile (Universitats de Catania i Palerm) aprofundiran en la influència dels Cabrera a Sicília, tant des del punt de vista històric com arquitectònic. La jornada es tancarà amb la intervenció de Joaquim Mateu i Jordi Tura, del Museu Etnològic del Montseny, que presentaran l’evolució del castell de Montsoriu, el gran castell feudal dels vescomtes de Girona-Cabrera.
El divendres 7 de novembre, les jornades es traslladaran a l’Espai Cabrera del Museu Etnològic del Montseny d’Arbúcies, on es posarà el focus en el patrimoni, la recerca i el llegat de la nissaga Cabrera. Després de les salutacions institucionals, Àngel Vàzquez, tècnic del Consell Comarcal de la Selva, obrirà la sessió amb la presentació La ruta dels Cabrera, vertebració d’un gran projecte turisticocultural, que posarà en relleu la dimensió patrimonial i turística del projecte.
A continuació, Carme Alòs, Núria Armentano, Robert Porta i Eva Solanes, del Museu de la Noguera, exposaran noves recerques sobre els Cabrera al comtat d’Urgell; Marcella Burderi oferirà una mirada etnoantropològica sobre la presència dels Cabrera en la mitologia i la tradició popular siciliana; i Arnau Vilella presentarà els resultats de les darreres excavacions arqueològiques al castell de Palafolls.
Les historiadores Anna Gironella, Maria Ocaña i Imma Ollich centraran les seves intervencions en figures femenines cabdals com Elionor de Cabrera i en la relació dels senyors de Cabrera amb el jaciment arqueològic de l’Esquerda. La sessió es tancarà amb Les poderoses dones de la nissaga Cabrera, a càrrec de Gemma Font i Sandra Pujadas, i la intervenció de Lucia Trombadore, que oferirà una visió literària del món femení medieval.
Com a cloenda, els participants faran una visita guiada al castell de Montsoriu, símbol de la potència i esplendor dels Cabrera, que servirà per tancar les jornades i reforçar el vincle entre la història, el patrimoni i el territori.
Un espai de recerca i col·laboració internacional
Les Jornades Cabrera esdevindran un punt de trobada entre recerca històrica, difusió patrimonial i col·laboració internacional, reforçant els llaços culturals entre Catalunya i Sicília i afavorint un llegat compartit de més de set segles.
El president del Consell Comarcal de la Selva, Martí Pujals, ha afirmat que “les Jornades Cabrera seran un punt d’inflexió per projectar aquest llegat com a motor cultural i turístic de la Selva. Amb la Ruta dels Cabrera, reforçarem la identitat comarcal i oferirem al públic una nova manera de conèixer el nostre patrimoni, des del rigor històric i amb una mirada contemporània.
Per la seva banda, el vicepresident del Consell Comarcal de la Selva, Albert Sanz, ha destacat que “aquestes jornades seran una gran oportunitat per fer valdre el nostre patrimoni històric i per donar visibilitat al llegat del vescomtat de Cabrera, un element clau per entendre la identitat i la projecció mediterrània de la nostra comarca.
Les Jornades Cabrera reivindiquen el llegat històric i patrimonial del vescomtat entre Catalunya i Sicília
- 04 Novembre 2025
- Arbúcies
- Redacció
Sobre Nosaltres
Donem visibilitat a les actuacions que es fan des dels ajuntaments de Catalunya i Comuns d'Andorra. Si ets Ajuntament posa't en contacte amb la nostra redacció i activa la teva Sala de Premsa.
Per petit que sigui un municipi de ben segur que s'hi fan coses interessants. Uneix-te a la primera plataforma informativa d'actualitat municipal del país i amplia la difusió de les teves informacions. Canal Ajuntament és també un punt de trobada per a l’intercanvi d’experiències on a partir de la informació publicada els responsables polítics i tècnics dels consistoris catalans tenen l’oportunitat de conèixer què s’està fent des dels ajuntaments.
