Després de l’èxit del 13é Campus de Patrimoni Etnomusical EBREFOLK de Móra d’Ebre, en què han participat fins el diumenge passat una vintena d’especialistes en organologia, cant tradicional, cançó improvisada, rapfree stylei ball popular, cinc formacions de música popular de corda i de dolçaina, una desena de poetes improvisadors i una cinquantena d’alumnes provinents de Vietnam, Mèxic, França, Dinamarca, Madrid, Aragó, Múrcia, País Valencià, Mallorca, Menorca i Catalunya, esta plataforma cultural liderada per Espai de So es trasllada a la localitat valenciana de Benassal (Alt Maestrat).
Diumenge passat el campus Ebrefolk cloïa a Móra d’Ebre amb l’execució del “Ball de Coques” local, restaurat fa tres anys amb la col·laboració dels “Amics de la Jota de Móra d’Ebre”, en una ballada pública en què van participar una cinquantena de parelles sota els acords de la Colla de Dolçainers “A mig camí” de Tortosa. Tot seguit, els organitzadors, part de l’alumnat i professorat, Rondalla dels Ports (Tortosa) i Soneros de Tesechoacán (Veracruz, Mèxic) es desplaçaren al Festival Internacional de Música Popular i Tradicional (FIMPT) de Vilanova i la Geltrú, per a participar en la seua 44a edició, on l’esmentat grup mexicà havia estat programat gràcies a la col·laboració de l’Ebrefolk.
Precisament, el projecte Ebrefolk continua el seu recorregut durant l’estiu i de Móra d’Ebre passa a programar-se, per primera vegada, a la localitat valenciana de Benassal, a l’Alt Maestrat. El regidor de Cultura Popular de Móra d’Ebre, Jordi Fornós, ha afimat que “la fidelitat de l’alumnat, la qualitat del professorat i grups participants, l’expansió geogràfica del projecte i les noves aliances de l’Ebrefolk amb altres festivals demostren que este Campus i Festival ha esdevingut referencial a Catalunya i a la Catalanofonia”.
En este sentit, l’alcaldessa de Benassal, Elia Garcia Colom, ha estat la clau perquè l’Ebrefolk, ara en format de Festival, es pugui celebrar per primera vegada a la comarca de l’Alt Maestrat “donat el nostre interés a potenciar i difondre el patrimoni etnomusical de Benassal i de la nostra comarca, el qual guarda molta similitut amb el d’altres territoris vinculats amb l’àrea de Tortosa”. Xuso Fuentes Tena, membre de l’Associació Benassalenca de Cultura, considera “l’Ebrefolk una valuosa plataforma cultural en la democratització i difusió d’una música i d’una festa popular, el “bureo”, que ens agermana i posa en valor un patrimoni immaterial, allunyant-lo del folklorisme”.
El pròxim divendres 18 de juliol, a les 18.00 hores, s’iniciaran els actes del 1r Festival Ebrefolk de Benassal amb un taller gratuït de ball tradicional de “bureo” i a la nit, a partir de les 22.00 h, la Rondalla de Vilar de Canes farà una ronda pels carrers del poble. Dissabte de matí, hi ha programat un taller de castanyetes i una xarrada-col·loqui sobre les danses rituals valencianes, coordinada per l’etnògraf Àlex Torres amb participación de dansants del Forcall, Benassal i Traiguera. A la tarde, taller de guitarra colpejada i de ball tradicional d’Almeria i Granada, presentació de la revista de cultura popular “Caramella” i a la nit, “bureo” amb sopar popular i ballada participativa amb la Rondalla de Xodos, Rondalla dels Ports i Cuadrilleros Endémicos d’Almeria i Granada.
Cultura i Història
L’Ebrefolk 2025 es trasllada de Móra d’Ebre a Benassal
- 18 Juliol 2025
- Mora d'Ebre
- Redacció

Sobre Nosaltres
Donem visibilitat a les actuacions que es fan des dels ajuntaments de Catalunya i Comuns d'Andorra. Si ets Ajuntament posa't en contacte amb la nostra redacció i activa la teva Sala de Premsa.
Per petit que sigui un municipi de ben segur que s'hi fan coses interessants. Uneix-te a la primera plataforma informativa d'actualitat municipal del país i amplia la difusió de les teves informacions. Canal Ajuntament és també un punt de trobada per a l’intercanvi d’experiències on a partir de la informació publicada els responsables polítics i tècnics dels consistoris catalans tenen l’oportunitat de conèixer què s’està fent des dels ajuntaments.