Aquesta setmana comencen les obres de construcció de la instal·lació de generació d’energia solar fotovoltaica amb més potència de tot el territori metropolità, a la zona d’aparcament del centre comercial Alcampo, a Sant Boi de Llobregat.
Aquest projecte dona resposta a les necessitats de mitigació, adaptació i resiliència envers el canvi climàtic del municipi de Sant Boi de Llobregat, i aprofita espais ja urbanitzats per implantar energies renovables, alhora que preserva la funcionalitat ecològica dels espais agrícoles, deltaics i forestals adjacents.
La pèrgola tindrà una potència de 3,25 MWp, fet que la convertirà en la cinquena instal·lació fotovoltaica d’autoconsum amb més potència instal·lada a Catalunya, segons el Registre d’Autoconsum a Catalunya (RAC). S’entén per autoconsum la generació d’energia destinada a subministraments elèctrics que es trobin en un màxim de 2 km de distància. Si es tenen en compte totes les instal·lacions d’aquest tipus (autoconsum i venda), es tractarà de la desena amb més potència.
El projecte compta amb TERSA com a responsable tècnica i operativa del seguiment, verificació i suport durant l’execució de les noves instal·lacions fotovoltaiques impulsades, garantint-ne la qualitat, la seguretat i el compliment del projecte.
Característiques tècniques del projecte
La superfície del camp de captació d’energia solar serà de 15.334 m2, l’equivalent a un camp i mig de futbol. L’estructura disposarà de 7.055 panells de 460 Wp cadascun.
Es preveu que la generació anual d’energia de la nova instal·lació sigui de 4.442 MWh/any. Aquesta quantitat equival al consum elèctric anual de 1.200 llars, o al de 2.400 cotxes elèctrics.
L’energia que anualment generarà la instal·lació permetrà evitar l’emissió de 1.155 tones de CO2-eq, quantitat comparable a les emissions de gasos amb efecte hivernacle de 257 vehicles de gasolina.
La durada aproximada de les obres serà d’11 mesos. La inversió per a aquesta actuació és de 7.345.612 € (IVA inclòs), una part dels quals (1.928.205 €, amb l’IVA inclòs) provenen dels fons Next Generation (NGEU), mentre que la resta es finançarà amb fons propis de l’AMB i amb una aportació de l’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat.
Usos de l’energia i perspectiva ambiental i de gènere
La nova instal·lació és un projecte d’autoconsum col·lectiu que beneficiarà equipaments públics de Sant Boi de Llobregat. Inicialment, n’aprofitaran l’energia 39 equipaments, als quals se’n podran afegir més de manera progressiva. També serà possible atendre població vulnerable o en situació de pobresa energètica.
Els equipaments municipals amb un consum d’energia elèctrica més elevat que formaran part d’aquest autoconsum són el poliesportiu La Parellada, el Centre de Serveis, la Biblioteca Jordi Rubió i Balaguer, la caserna de la policia municipal, el Mercat de Sant Jordi i Can Massallera.
L’actuació també té en compte la perspectiva de gènere, especialment pel que fa a la il·luminació. L’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat va sol·licitar que s’inclogués al projecte un sistema d’il·luminació amb característiques superiors als estàndards marcats per normativa per atendre aspectes de seguretat a l’espai públic.
Així, a la part inferior de la pèrgola s’hi instal·laran 170 lluminàries de leds, que milloraran notablement les condicions de llum respecte a les actuals. Aquesta il·luminació tindrà un sistema de telegestió intel·ligent del flux lluminós, de manera que es garantirà un nivell lumínic òptim de la zona d’aparcament de nit i de dia, independentment de les condicions meteorològiques o l’hora.
Quant a la vegetació, també es densificaran les àrees verdes amb la creació d’una zona d’estada amb arbres. Es reposaran tots els arbres retirats, i els exemplars es concentraran en dues zones verdes, en les quals també s’instal·laran bancs per seure. Separar els arbres de les zones d’aparcament en millorarà la funcionalitat ecosistèmica, el creixement i el manteniment.
Altres avantatges de la instal·lació de les noves pèrgoles seran la millora de l’asfalt de l’aparcament, que es pavimentarà de nou, i la millora del confort del pàrquing per als usuaris, amb la generació d’espais transitables amb ombra.
L’AMB ha promogut fins ara 196 instal·lacions solars fotovoltaiques (ISFV). D’aquestes, hi ha 70 cobertes d’equipaments públics que actualment funcionen en règim d’autoconsum col·lectiu i, per tant, comparteixen l’energia amb altres dependències municipals, cosa que afavoreix la generació renovable i disminueix el cost de la factura.
Les 196 instal·lacions solars fotovoltaiques sumen una potència total de 18,5 MWp, que permet generar energia equivalent al consum elèctric anual de 7.600 llars.
D’aquesta potència:
6,5 MWp es troben en funcionament
1,6 MWp estan en tràmits de legalització
10,4 MWp es troben en fase d’execució
Si la normativa afavoreix l’autoconsum, es podria assolir un total de 12 MWp més, sense necessitat de fer inversions addicionals.
Medi Ambient
L’AMB inicia a Sant Boi de Llobregat les obres de la pèrgola fotovoltaica amb més potència del territori metropolità
- 01 Març 2026
- Sant Boi de Llobregat
- Redacció
Compartir notícia
Sobre Nosaltres
Donem visibilitat a les actuacions que es fan des dels ajuntaments de Catalunya i Comuns d'Andorra. Si ets Ajuntament posa't en contacte amb la nostra redacció i activa la teva Sala de Premsa.
Per petit que sigui un municipi de ben segur que s'hi fan coses interessants. Uneix-te a la primera plataforma informativa d'actualitat municipal del país i amplia la difusió de les teves informacions. Canal Ajuntament és també un punt de trobada per a l’intercanvi d’experiències on a partir de la informació publicada els responsables polítics i tècnics dels consistoris catalans tenen l’oportunitat de conèixer què s’està fent des dels ajuntaments.
