Els Ajuntaments de Torroella de Montgrí, Gualta i Ullà demanen un estudi al Museu de la Mediterrània sobre la resclosa d’Ullà | Plataforma informativa d'actualitat Municipal
dijous, 05 de Març de 2026
Cultura i festes

Els Ajuntaments de Torroella de Montgrí, Gualta i Ullà demanen un estudi al Museu de la Mediterrània sobre la resclosa d’Ullà

Els Ajuntaments de Torroella de Montgrí, Gualta i Ullà demanen un estudi al Museu de la Mediterrània sobre la resclosa d’Ullà

Els ajuntaments de Torroella de Montgrí, Gualta i Ullà han acordat sol·licitar formalment al Museu de la Mediterrània un estudi tècnic sobre la importància històrica, patrimonial, social i paisatgística de la resclosa d’Ullà i Gualta, davant la informació rebuda que apunta a la possibilitat que aquesta infraestructura pugui ser enderrocada properament.

La resclosa, construïda al segle XVII (1670), és l’última de les nombroses rescloses i petits pantans que retenen les aigües del riu Ter en aquest tram final del Baix Ter. Va ser impulsada pels senyors de Solterra amb la finalitat de derivar aigua per al regadiu i alimentar tres molins de la plana, que van esdevenir motors econòmics fonamentals per al desenvolupament de la zona.

Al llarg de més de tres segles, aquesta infraestructura hidràulica ha estat clau en l’evolució agrícola, social i econòmica dels municipis de l’entorn, configurant el paisatge agrari i fluvial que avui coneixem. La resclosa, i l’ecosistema que generava, no només ha tingut una funció productiva, sinó que ha estat un espai de relació i convivència per a generacions de veïns i veïnes de Torroella, Gualta i Ullà, generant profunds vincles emocionals i identitaris amb aquest espai.

Des del punt de vista ambiental, l’espai destaca pels seus boscos de ribera —salzeda, albereda i claps de verneda— i per la presència d’illes fluvials que acullen una rica biodiversitat. El tram de riu associat a la resclosa forma part de l’espai inclòs dins la Xarxa Natura 2000.

El Museu de la Mediterrània, actuant com a Museu de Suport Territorial – Baix Ter, essent l’equipament de referència en l’estudi i interpretació del patrimoni cultural i etnològic d’aquest àmbit, serà l’encarregat d’elaborar un estudi amb l’objectiu de disposar d’una base rigorosa que permeti avaluar el valor global de la resclosa abans de qualsevol decisió que en pugui afectar la continuïtat.

L’alcalde de Torroella de Montgrí, Jordi Colomí Massanas, ha manifestat que “estem parlant d’una infraestructura amb més de tres-cents anys d’història, estretament vinculada a la configuració del nostre paisatge i a la memòria col·lectiva del Baix Ter. Abans de prendre cap decisió irreversible, cal tenir en compte l’opinió d’aquest territori i conèixer amb profunditat el seu valor històric, patrimonial i ambiental”.

Per la seva banda, l’alcalde de Gualta, Jaume Fondevila, ha remarcat que “la resclosa forma part del nostre relat històric i del nostre entorn quotidià. És un element que explica com el territori ha sabut gestionar l’aigua al llarg dels segles i que ha estat essencial per al desenvolupament agrícola del municipi”.

Finalment, l’alcalde d’Ullà, Josep López, ha assenyalat que “confiem que es tracti d’un malentès. En tot cas, considerem imprescindible disposar d’un estudi objectiu que valori la importància històrica, patrimonial i social d’aquest espai abans de plantejar qualsevol actuació”.

Els tres consistoris coincideixen que la resclosa d’Ullà constitueix un element singular del patrimoni hidràulic del Baix Ter i reiteren la voluntat de treballar coordinadament amb les administracions competents per garantir que qualsevol decisió es prengui amb la màxima informació, rigor tècnic i respecte pel territori.

Sobre Nosaltres

Donem visibilitat a les actuacions que es fan des dels ajuntaments de Catalunya i Comuns d'Andorra. Si ets Ajuntament posa't en contacte amb la nostra redacció i activa la teva Sala de Premsa.

Per petit que sigui un municipi de ben segur que s'hi fan coses interessants. Uneix-te a la primera plataforma informativa d'actualitat municipal del país i amplia la difusió de les teves informacions. Canal Ajuntament és també un punt de trobada per a l’intercanvi d’experiències on a partir de la informació publicada els responsables polítics i tècnics dels consistoris catalans tenen l’oportunitat de conèixer què s’està fent des dels ajuntaments.