Actualment, al Servei Local de Teleasistència de l'Organisme de Salut pública de la Diputació de Girona, Dipsalut, hi ha 12.454 usuaris i usuàries més grans de 75 anys, sobre un total de 14.570. Això vol dir que el 85,47% de les persones usuàries del servei pertanyen al col·lectiu de risc que necessita una protecció especial davant les onades de calor, segons el Pla operatiu per prevenir els efectes de la calor sobre la salut (POCS), de l'Agència de Salut Pública de Catalunya i el Servei Català de la Salut.
També cal destacar que el 47,07 % d'aquestes persones usuàries més grans de 75 anys viuen soles i que algunes tenen diversos graus de dependència. Durant l'estiu es contacta amb tots els usuaris (12.467 domicilis de la demarcació), prioritzant els més vulnerables, sigui pel seu estat de salut o perquè compten amb menys suports familiars i socials.
Des de l'1 de juny fins el que portem d'agost, des del centre d'atenció del Servei Local de Teleassistència de Dipsalut s'han realitzat més de 18.000 trucades vinculades a la prevenció davant les onades de calor. En concret, el mes de juny es van dur a terme 8.115 trucades, el mes de juliol, 6.894 trucades més i, des de principi d'agost, 3.831. A finals d'estiu es preveu haver fet vora 22.000 trucades de seguiment, durant les quals es crea un espai de comunicació per facilitar informació i recomanacions, així com detectar i preveure riscos.
L'equip de professionals de la teleassistència informa de les pautes generals que cal seguir per protegir-se de la calor forta, tant a casa com al carrer. També recorda la importància d'alertar el Servei davant la mínima sospita de cop de calor o d'altres afeccions provocades o agreujades per les altes temperatures.
Quan es donen aquests casos, s'inicia el procediment habitual d'atenció a emergències de salut, derivant el cas als serveis d'emergències (061) perquè aquest prengui les mesures necessàries en funció de la situació concreta de la persona usuària.
El diumenge passat, 17 d'agost, en plena onada de calor, es van produir dues alertes d'emergència a través del penjoll de teleassistència a Roses i Lloret de Mar. En tots dos casos, es va activar el procediment i es va resoldre la incidència per calor amb la visita a domicili dels serveis sanitaris, sense més complicacions.
Recomanacions davant les onades de calor
Les recomanacions per reduir les conseqüències negatives de les altes temperatures en la salut de les persones grans o amb malalties cròniques que es traslladen amb especial intensitat aquests dies als usuaris del Servei són:
A casa:
Abaixa les persianes quan toca el sol.
Obre les finestres i ventila durant la nit.
Refresca l'ambient amb ventiladors i aire condicionat.
Durant les hores més caloroses, evita fer servir els aparells que puguin produir calor: planxa, assecador, forn, etc., i evita fer esforços físics.
Al carrer:
Evita sortir al carrer entre les 12 h i les 17 h.
Porta sempre barret, ulleres de sol i ventall.
Evita les exposicions perllongades o adormir-te al sol.
Busca l'ombra i reposa sovint.
Vesteix amb roba lleugera de colors clars, preferiblement de cotó.
Fes servir calçat còmode i molt transpirable.
Posa't crema de protecció solar.
Alimentació:
Beu la quantitat d'aigua que t'hagi recomanat el teu professional sanitari.
Consumeix aliments que tinguin un alt contingut en aigua, com fruites i verdures.
Evita el consum de begudes amb alcohol, amb cafeïna o amb molt sucre.
Evita menjars calents i amb moltes calories.
Els professionals del Servei Local de Teleassistència demanen que s'hi contacti de seguida (prement el botó vermell del penjoll o la polsera) si es nota algun d'aquests símptomes:
Mal de cap intens.
Pell calenta, vermella i seca.
Rampes a les cames o als braços.
Temperatura massa baixa o massa alta.
Mareig, nàusees o vòmits.
Pols ràpid o arrítmic.
Debilitat.
Desorientació.
Els Servei està actiu les 24 hores. A casa, és important portar el penjoll o la polsera sempre a sobre; també per dutxar-se (es pot mullar) i per dormir. D'aquesta manera es pot alertar de seguida en cas de caigudes o altres incidents.
Cal recordar que, a més d'atendre emergències que puguin patir les persones usuàries, el Servei local de Teleassistència és eminentment preventiu i, amb accions com aquestes, vetlla pel dia a dia de les persones usuàries.
Dipsalut, l'Organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona, proveeix el Servei local de Teleassistència, juntament amb els ajuntaments de la demarcació de Girona, els consells comarcals i els consorcis d'acció i benestar social.
El Servei Local de Teleassistència de la Diputació de Girona reforça l'atenció telefònica preventiva davant les onades de calor
- 19 Agost 2025
- Girona
- Redacció

Sobre Nosaltres
Donem visibilitat a les actuacions que es fan des dels ajuntaments de Catalunya i Comuns d'Andorra. Si ets Ajuntament posa't en contacte amb la nostra redacció i activa la teva Sala de Premsa.
Per petit que sigui un municipi de ben segur que s'hi fan coses interessants. Uneix-te a la primera plataforma informativa d'actualitat municipal del país i amplia la difusió de les teves informacions. Canal Ajuntament és també un punt de trobada per a l’intercanvi d’experiències on a partir de la informació publicada els responsables polítics i tècnics dels consistoris catalans tenen l’oportunitat de conèixer què s’està fent des dels ajuntaments.