dimecres, 11 de Febrer de 2026
Sanitat

El municipalisme aporta noves propostes davant els reptes de salut i benestar de la població

El municipalisme aporta noves propostes davant els reptes de salut i benestar de la població

El món local reclama tenir un paper central en l’Agència d’Atenció Integrada Social i Sanitària, i demana que aquesta atenció integrada se centri en el domicili

També veu necessari ‘desmercantilitzar’ els serveis socials per garantir una atenció de qualitat i arrelada al territori

El municipalisme assenyala, així mateix, la necessitat d’incorporar criteris de salut, equitat i inclusió en la planificació urbanística

Les entitats municipalistes reivindiquen, igualment, una governança territorial compartida en l’àmbit de la salut

Les diputacions de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona, la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), l’Associació Catalana de Municipis (ACM) i el Consorci de Salut i Social de Catalunya (CSC) han presentat les conclusions del 2n Congrés de Salut i Món Local, celebrat el passat mes de setembre a Barcelona. Aquest document, que han fet arribar als Departaments de Salut i de Drets Socials i Inclusió, recull noves propostes per a un pla d’acció conjunt d’aquestes entitats davant els grans reptes de salut i benestar de les persones.

Amb aquestes propostes, que s’incorporen al decàleg pactat en l’edició anterior del Congrés, es pretén contribuir, des del municipalisme, a afrontar reptes com l’envelliment de la població o els efectes del canvi climàtic sobre la salut, així com reivindicar el paper del món local en el disseny i implementació de les polítiques sanitàries i d’atenció social.

 

En aquest sentit i tal com es desprèn del document, una de les reivindicacions de les entitats municipalistes és que el món local tingui un paper central en l’Agència d’Atenció Integrada Social i Sanitària, recentment aprovada. L’AGAISS-Cat és un instrument que obre noves perspectives per a la millora de la qualitat de vida de les persones amb dependència i cronicitat, però que, segons les entitats organitzadores del 2n Congrés de salut i Món Local, "demana bastir espais de confiança i col·laboració real”. "Només una estreta relació entre institucions, amb el món local en el centre de vèrtex, ho farà possible”, assenyalen al document.

 

Així mateix, les entitats municipalistes consideren que l’atenció integrada ha de centrar-se en el domicili, promovent "un model que posi la persona al centre, respectant el seu entorn vital i oferint una atenció més humana, eficient i sostenible”. I aquesta estratègia, segons es recull al document, ha de pivotar en l’administració local —ajuntaments i consells comarcals—, com a agent de proximitat "amb capacitat real de lideratge territorial, coordinació institucional i impuls comunitari”.

 

Una altra de les reflexions sorgides del Congrés és que cal "desmercantilitzar” els serveis socials, ja que la lògica mercantilista "ha generat conflictes i disfuncions” i "ha allunyat els serveis del territori i de la ciutadania”. Des del municipalisme es considera necessari recuperar el lideratge públic i apostar per l’acció concertada social com a eina per garantir serveis de qualitat i de proximitat.

 

Un tema que també preocupa al món local i que ha estat àmpliament tractat en les dues edicions del Congrés de Salut i Món Local és l’impacte de l’entorn on viuen les persones en la seva salut i benestar. Per això, les entitats municipalistes consideren necessari incorporar criteris de salut, equitat i inclusió en la planificació urbanística. "És hora de fer que l’habitatge sigui un espai de salut, que l’urbanisme sigui una eina de vida i que les polítiques públiques siguin el motor d’un canvi que posi les persones al centre”, apunten.

 

Finalment, el Congrés de Salut i Món Local ha servit per reivindicar una governança territorial compartida en l’àmbit de la salut, capaç d’enfortir la col·laboració entre la Generalitat, els ens locals, les entitats del tercer sector i les agències de salut pública. "Només així es podran definir marcs estratègics comuns, codissenyar polítiques, compartir informació i avaluar conjuntament les decisions i els seus resultats”, asseguren les entitats signants del document.

 

Totes aquestes propostes es poden trobar desenvolupades al document 2n Congrés de Salut i Món Local: Noves conclusions i propostes per a un pla d’acció del municipalisme.

Sobre el 2n Congrés de Salut i Món Local

Les propostes acordades entre les diputacions de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona, l’FMC, l’ACM i el CSC neixen del treball conjunt dut a terme en el marc del 2n Congrés de Salut i Món Local, que es va celebrar els passats 29 i 30 de setembre a Barcelona. Coorganitzat per les set entitats municipalistes, aquest esdeveniment va permetre compartir coneixements i experiències entorn de les polítiques municipals de salut i d’atenció social mitjançant la participació de prop de 500 persones, entre professionals del sector i representants polítics.

Sobre Nosaltres

Donem visibilitat a les actuacions que es fan des dels ajuntaments de Catalunya i Comuns d'Andorra. Si ets Ajuntament posa't en contacte amb la nostra redacció i activa la teva Sala de Premsa.

Per petit que sigui un municipi de ben segur que s'hi fan coses interessants. Uneix-te a la primera plataforma informativa d'actualitat municipal del país i amplia la difusió de les teves informacions. Canal Ajuntament és també un punt de trobada per a l’intercanvi d’experiències on a partir de la informació publicada els responsables polítics i tècnics dels consistoris catalans tenen l’oportunitat de conèixer què s’està fent des dels ajuntaments.